Belgen mijden producten uit de VS, Rusland en China

Donald Trump praatte afgelopen weekend voor het eerst in alle ernst over een mogelijke derde ambtstermijn. Was het meer dan een afleidingsmanoeuvre? © REUTERS

Belgen mijden producten uit de Verenigde Staten, Rusland en China. Dat blijkt maandag uit een onderzoek van peilingsinstituut Kantar. Ruim acht op de tien Belgen zeggen meer Belgische producten te gaan kopen, terwijl ruim een kwart meer artikelen uit andere Europese landen koopt.

Vooral producten uit de VS, Rusland en China zijn minder populair geworden bij Belgische consumenten. Tussen een derde en 45 procent van de ondervraagden mijdt die producten.

Opvallend is dat mensen van 55 jaar en ouder overwegend Chinese en Russische producten mijden. De jongere bevolking lijkt de consumptie van producten uit die landen niet zo veel te verminderen.

Die trend benadrukt volgens Kantar dat Belgische en Europese producten de voorkeur hebben van Belgische consumenten, zonder significante verschillen tussen leeftijdsgroepen. Het land van oorsprong wordt vaker doorslaggevend in de keuzes van de consument.

Een meerderheid van de Belgen (61 procent) geeft aan de oorsprong van producten belangrijk te vinden. Dat onderstreept volgens het onderzoeksbureau ook de impact van de economische en politieke context op het koopgedrag. Ruim een derde van de Belgen die Amerikaanse producten vermijden, vindt dat zeer gemakkelijk. In totaal is bijna driekwart ervan overtuigd dat het zonder Amerikaanse producten kan leven.

Belgen noemen verschillende redenen om Amerikaanse producten uit de weg te gaan: onder meer douanetarieven (53 pct), de terugtrekking van de VS op het gebied van milieukwesties (53 pct) en het mogelijke gebrek aan milieuzorg door Amerikaanse merken (50 pct).  T

echbedrijven zoals Google en Microsoft zullen de komende jaren minder snel vervangen worden. Maar merken als KFC, Tesla en X krijgen mogelijk te maken met een verlies van hun klantenbestand. Ook Burger King, Starbucks en McDonald’s zijn minder geliefd dan vroeger. 

De studie is het resultaat van een representatieve steekproef van 1.000 volwassen Belgen. Het veldwerk liep tussen 14 en 22 april.

Partner Content