De terminal heeft enorme afmetingen om die logistieke operatie te vervullen. Het gaat om een overdekte kademuur van 200 meter lang en een volume van 30 meter boven het waterniveau, waardoor schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton aan de nieuwe kade kunnen aanmeren. Het laadproces tussen de trein en het schip gebeurt grotendeels geautomatiseerd met twee loopkranen. Voor het laden en lossen van de schepen zijn er twee telescopische kranen. De terminal beschikt ook over een magazijn met een opslagcapaciteit van 60.000 ton, twee sporen die aangesloten zijn op de kadebundel en drie volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, uitsorteren en laden van materiaal. (Belga)
nieuws
ArcelorMittal Gent wil 25.000 vrachtwagenritten uitsparen met automatische treinterminal
(Belga) Staalproducent ArcelorMittal wil 25.000 vrachtwagentransporten uitsparen met een nieuwe treinterminal naast de stukgoedkade van zijn fabriek in Gent. De nieuwe, overdekte kade zal gebruikt worden om dag en nacht en onder alle weersomstandigheden afgewerkte staalrollen van ArcelorMittal Belgium op te slaan en te verschepen.
De terminal heeft enorme afmetingen om die logistieke operatie te vervullen. Het gaat om een overdekte kademuur van 200 meter lang en een volume van 30 meter boven het waterniveau, waardoor schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton aan de nieuwe kade kunnen aanmeren. Het laadproces tussen de trein en het schip gebeurt grotendeels geautomatiseerd met twee loopkranen. Voor het laden en lossen van de schepen zijn er twee telescopische kranen. De terminal beschikt ook over een magazijn met een opslagcapaciteit van 60.000 ton, twee sporen die aangesloten zijn op de kadebundel en drie volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, uitsorteren en laden van materiaal. (Belga)