Ook de in Antwerpen actieve werknemers nemen steeds minder hun wagen naar het werk. Voor afstanden tot 7 kilometer was de fiets vorig jaar het vaakst gebruikte vervoersmiddel, tot 10 kilometer gaat het zowat gelijk op met de wagen en pas bij langere afstanden neemt de wagen het over. Het openbaar vervoer schommelt steeds tussen de 15 en 25 procent van de verplaatsingen en komt pas echt opzetten vanaf 30 kilometer afstand tot het werk. Het stedelijk mobiliteitsplatform Slim Naar Antwerpen bundelt voortaan de Antwerpse mobiliteitscijfers in een handige tool die voor iedereen raadpleegbaar is. Het stadsbestuur wil er ook gebruik van maken om het beleid waar nodig bij te sturen of om mobiliteitspartners met raad en daad bij te staan. "Dé prioriteit voor de komende jaren is volgens mij het openbaar vervoer aantrekkelijker maken", zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). "Dat heeft terrein verloren en ze moeten dat terugwinnen. Dat is natuurlijk grotendeels aan De Lijn en de NMBS zelf, maar als stad begeleiden en faciliteren wij hen. We helpen bijvoorbeeld bij het opzetten van mobiliteitsknooppunten waar je vlot kan overstappen op andere vervoersmiddelen." Om het gebruik van de fiets ook te laten stijgen voor langere afstanden, hoopt de stad Antwerpen op de verdere opmars van de elektrische fiets én op het elektrisch deelfietsensysteem dat op til is in de regio's Antwerpen en Waasland. (Belga)

Ook de in Antwerpen actieve werknemers nemen steeds minder hun wagen naar het werk. Voor afstanden tot 7 kilometer was de fiets vorig jaar het vaakst gebruikte vervoersmiddel, tot 10 kilometer gaat het zowat gelijk op met de wagen en pas bij langere afstanden neemt de wagen het over. Het openbaar vervoer schommelt steeds tussen de 15 en 25 procent van de verplaatsingen en komt pas echt opzetten vanaf 30 kilometer afstand tot het werk. Het stedelijk mobiliteitsplatform Slim Naar Antwerpen bundelt voortaan de Antwerpse mobiliteitscijfers in een handige tool die voor iedereen raadpleegbaar is. Het stadsbestuur wil er ook gebruik van maken om het beleid waar nodig bij te sturen of om mobiliteitspartners met raad en daad bij te staan. "Dé prioriteit voor de komende jaren is volgens mij het openbaar vervoer aantrekkelijker maken", zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). "Dat heeft terrein verloren en ze moeten dat terugwinnen. Dat is natuurlijk grotendeels aan De Lijn en de NMBS zelf, maar als stad begeleiden en faciliteren wij hen. We helpen bijvoorbeeld bij het opzetten van mobiliteitsknooppunten waar je vlot kan overstappen op andere vervoersmiddelen." Om het gebruik van de fiets ook te laten stijgen voor langere afstanden, hoopt de stad Antwerpen op de verdere opmars van de elektrische fiets én op het elektrisch deelfietsensysteem dat op til is in de regio's Antwerpen en Waasland. (Belga)