"Het is duidelijk dat er nog wat hiaten zitten in de kennis van de gemiddelde Vlaming over de verkeersregels en het beste gedrag in het verkeer", zegt De Dobbeleer. "Zo weet slechts 35 procent van de deelnemers dat een fietser best achter een vrachtwagen blijft, omdat hij ernaast en ervoor amper zichtbaar is. Ook denkt nog bijna de helft van de deelnemers dat het helpt om, als je teveel gedronken hebt, nog een luchtje te scheppen voor je achter het stuur kruipt." Opvallend is volgens de woordvoerder ook dat bijna 9 op de 10 deelnemers weet dat bellen achter het stuur vooral gevaarlijk is omdat het de aandacht afleidt van het verkeer, maar dat minder dan 1 op 2 weet dat handenvrij bellen nagenoeg evenveel risico oplevert als bellen met de gsm in de hand. 59.482 mensen hebben aan de Grote Verkeersquiz deelgenomen, ruim 200 procent meer dan in 2011. Ze speelden in totaal meer dan 88.000 keer, een stijging met een derde. De gemiddelde score bedroeg 12/20. (JDH)

"Het is duidelijk dat er nog wat hiaten zitten in de kennis van de gemiddelde Vlaming over de verkeersregels en het beste gedrag in het verkeer", zegt De Dobbeleer. "Zo weet slechts 35 procent van de deelnemers dat een fietser best achter een vrachtwagen blijft, omdat hij ernaast en ervoor amper zichtbaar is. Ook denkt nog bijna de helft van de deelnemers dat het helpt om, als je teveel gedronken hebt, nog een luchtje te scheppen voor je achter het stuur kruipt." Opvallend is volgens de woordvoerder ook dat bijna 9 op de 10 deelnemers weet dat bellen achter het stuur vooral gevaarlijk is omdat het de aandacht afleidt van het verkeer, maar dat minder dan 1 op 2 weet dat handenvrij bellen nagenoeg evenveel risico oplevert als bellen met de gsm in de hand. 59.482 mensen hebben aan de Grote Verkeersquiz deelgenomen, ruim 200 procent meer dan in 2011. Ze speelden in totaal meer dan 88.000 keer, een stijging met een derde. De gemiddelde score bedroeg 12/20. (JDH)