Vorig jaar werden in totaal 884 letselongevallen geteld. Daarbij vielen zestien doden en 1.164 gewonden. Sinds 2014 is het aantal ongevallen met 19 pct gestegen: +14 pct op autowegen en +21 pct op de andere wegen. De cijfers stijgen in de drie gewesten, maar de toename is het sterkste in Brussel (+123 pct), daarna volgen Wallonië (+23 pct) en Vlaanderen (+9 pct). Op snelwegen is bij één ongeval op twee in een werf een vrachtwagen betrokken (tegen 26 pct algemeen) en in één op vier gevallen een bestelwagen (tegen 17 pct algemeen), wat de ernst van die ongevallen met 30 pct doet toenemen vergeleken met het gemiddelde van de ongevallen. Per duizend ongevallen worden inderdaad 40 doden opgetekend (tegen 31 elders). In veel gevallen liggen onaangepaste snelheid en verstrooidheid van de bestuurders aan de oorsprong. Vias erkent ook de smalheid van de rijstroken in zo'n werfzones. "Er veel te snel rijden kan gevaarlijk zijn voor de arbeiders, maar kan hen ook stress bezorgen en gezondheidsproblemen veroorzaken: meer lawaaihinder, sterkere luchtverplaatsing, meer pollutie...", preciseert het verkeersinstituut. Woensdagnamiddag kwam een arbeider om het leven na een aanrijding door een wagen op een werf langs de E42 nabij Temploux. Om een stootkussenvrachtwagen te ontwijken, week de bestuurster uit en reed een arbeider aan die instond voor de signalisatie. De man werd tientallen meters weggeslingerd en was op slag dood. (Belga)

Vorig jaar werden in totaal 884 letselongevallen geteld. Daarbij vielen zestien doden en 1.164 gewonden. Sinds 2014 is het aantal ongevallen met 19 pct gestegen: +14 pct op autowegen en +21 pct op de andere wegen. De cijfers stijgen in de drie gewesten, maar de toename is het sterkste in Brussel (+123 pct), daarna volgen Wallonië (+23 pct) en Vlaanderen (+9 pct). Op snelwegen is bij één ongeval op twee in een werf een vrachtwagen betrokken (tegen 26 pct algemeen) en in één op vier gevallen een bestelwagen (tegen 17 pct algemeen), wat de ernst van die ongevallen met 30 pct doet toenemen vergeleken met het gemiddelde van de ongevallen. Per duizend ongevallen worden inderdaad 40 doden opgetekend (tegen 31 elders). In veel gevallen liggen onaangepaste snelheid en verstrooidheid van de bestuurders aan de oorsprong. Vias erkent ook de smalheid van de rijstroken in zo'n werfzones. "Er veel te snel rijden kan gevaarlijk zijn voor de arbeiders, maar kan hen ook stress bezorgen en gezondheidsproblemen veroorzaken: meer lawaaihinder, sterkere luchtverplaatsing, meer pollutie...", preciseert het verkeersinstituut. Woensdagnamiddag kwam een arbeider om het leven na een aanrijding door een wagen op een werf langs de E42 nabij Temploux. Om een stootkussenvrachtwagen te ontwijken, week de bestuurster uit en reed een arbeider aan die instond voor de signalisatie. De man werd tientallen meters weggeslingerd en was op slag dood. (Belga)