Een autoverzekering is verplicht in ons land, maar wie bijvoorbeeld meerdere ongelukken veroorzaakte, kan op de markt vaak geen verzekering meer krijgen, of alleen tegen erg hoge tarieven.

Sinds 2003 kunnen bestuurders die door minstens drie verzekeringsmaatschappijen zijn geweigerd, naar het Tariferingsbureau stappen. Dat stelt voor hen de premie en de verzekeringsvoorwaarden vast. Het bureau houdt daarbij rekening met het vermogen van de auto, de leeftijd van de bestuurder en zijn schadeverleden.

Uit cijfers van het Tariferingsbureau blijkt dat bijna 33.000 mensen vorig jaar daarvoor een aanvraag indienden. In 2011 waren dat er nog de helft minder. Ongeveer vier op de vijf bestuurders aanvaardden vorig jaar de tarifering die door het bureau werd voorgesteld.

Volgens Assuralia, de koepel van verzekeraars, is de forse stijging te wijten aan een strengere aanpak bij de verzekeringsmaatschappijen. De koepelorganisatie wijst er bovendien op dat er ook meer wanbetalers zijn. Daarnaast zien ze ook steeds meer bestuurders die ongevallen hebben veroorzaakt met verzwarende omstandigheden, zoals vluchtmisdrijf of rijden onder invloed van alcohol en drugs.

(Belga/SK)

Een autoverzekering is verplicht in ons land, maar wie bijvoorbeeld meerdere ongelukken veroorzaakte, kan op de markt vaak geen verzekering meer krijgen, of alleen tegen erg hoge tarieven. Sinds 2003 kunnen bestuurders die door minstens drie verzekeringsmaatschappijen zijn geweigerd, naar het Tariferingsbureau stappen. Dat stelt voor hen de premie en de verzekeringsvoorwaarden vast. Het bureau houdt daarbij rekening met het vermogen van de auto, de leeftijd van de bestuurder en zijn schadeverleden.Uit cijfers van het Tariferingsbureau blijkt dat bijna 33.000 mensen vorig jaar daarvoor een aanvraag indienden. In 2011 waren dat er nog de helft minder. Ongeveer vier op de vijf bestuurders aanvaardden vorig jaar de tarifering die door het bureau werd voorgesteld. Volgens Assuralia, de koepel van verzekeraars, is de forse stijging te wijten aan een strengere aanpak bij de verzekeringsmaatschappijen. De koepelorganisatie wijst er bovendien op dat er ook meer wanbetalers zijn. Daarnaast zien ze ook steeds meer bestuurders die ongevallen hebben veroorzaakt met verzwarende omstandigheden, zoals vluchtmisdrijf of rijden onder invloed van alcohol en drugs.(Belga/SK)