Dat blijkt uit de nieuwe boetecijfers van de politie, waarover de kranten van Mediahuis berichten.

Eén op de zes boetes is voor hardrijders die meer dan 30 kilometer per uur over de maximumsnelheid gaan. "Nog altijd leeft het idee dat snel rijden cool is. Daarom is het sociaal meer aanvaard dan alcohol achter het stuur. Maar er is echt wel een mentali­teitswijziging nodig", zegt Stef Willems van het Belgisch Instituut voor Verkeersveilig­heid.

De helft van de betrapten noemt "tijdswinst" als de verklaring voor de overtreding. "We zijn continu gehaast, de druk om op tijd te komen voor een afspraak is pertinent. Filetijd willen we dan ook snel goed­maken", zegt verkeerspsycho­loog Helmut Paris, die verbonden is aan het Departement Mobili­teit en Openbare Werken.

(Belga/RR)

Dat blijkt uit de nieuwe boetecijfers van de politie, waarover de kranten van Mediahuis berichten. Eén op de zes boetes is voor hardrijders die meer dan 30 kilometer per uur over de maximumsnelheid gaan. "Nog altijd leeft het idee dat snel rijden cool is. Daarom is het sociaal meer aanvaard dan alcohol achter het stuur. Maar er is echt wel een mentali­teitswijziging nodig", zegt Stef Willems van het Belgisch Instituut voor Verkeersveilig­heid. De helft van de betrapten noemt "tijdswinst" als de verklaring voor de overtreding. "We zijn continu gehaast, de druk om op tijd te komen voor een afspraak is pertinent. Filetijd willen we dan ook snel goed­maken", zegt verkeerspsycho­loog Helmut Paris, die verbonden is aan het Departement Mobili­teit en Openbare Werken. (Belga/RR)