Zoveelste recall voor Stellantis

Stellantis moet andermaal recente voertuigen naar de werkplaats roepen voor een probleem. Deze keer kan de brandstofleiding lekken.
Gert Verhoeven

Stellantis, de groep die onder andere merken als Opel, Citroën, Peugeot en Fiat in portfolio heeft stuurde de voorbije dagen andermaal een brief naar een aantal consumenten met een zoveelste terugroepactie.  

Na het debacle met de natte aandrijfriemen in de PureTech motoren, de Takata-airbags en de aandrijfketting in de dieselmotoren, blijkt er nu een probleem met een mogelijk lekkage in de brandstofleiding.

Het probleem vereist toch enige aandacht want het gaat om de aansluitnippel van de hogedrukleiding. Die leiding brengt de brandstof van de hogedruk opvoerpomp naar een rail waarop de brandstofinspuiters zijn bevestigd.

In het geval van een dieselmotor loopt de druk in dit stuk van het systeem op tot 2000 bar. Bij benzinemotoren schommelt de druk tussen 150 en 200 bar.

Het hoeft geen betoog dat brandstoffen (zowel diesel als benzine) bij dergelijke drukken ronduit explosief zijn. De kleinste fit zal een nevel veroorzaken die in een warme omgeving zoals die onder de motorkap makkelijk kan ontbranden.

Het goede nieuws is dat er op deze rail een zeer gevoelige druksensor zit die een afwijkende druk (door een potentieel lekkage) meteen zal opmerken. Als dat gebeurt, merkt het motormanagement dit meteen op en zal gele lampje van een motorstoring oplichten.

Daar waar men doorgaans nog tot in de garage kan verder rijden met een brandend lampje van een motorstoring, is het in dit geval raadzaam om dat niet te doen en door een technicus te laten nakijken of het wel veilig is om verder te rijden.

Klanten die met een risicowagen rijden, worden in principe gecontacteerd door de constructeur. Het gaat om erg jonge voertuigen die gebouwd werden tussen 2023 en nu. In ons land gaat het om ruim 18.000 voertuigen. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise