De Chinese elektrische berline was sneller dan de Porsche Taycan in de Groene Hel. En dat record heeft ook een Belgisch tintje.
De Chinese automerken zijn aan een sterke opmars bezig. Niet alleen breidt hun aanbod snel uit, ook de kwaliteit van de voertuigen gaat er sterk op vooruit, net als de prestaties van hun sportiefste modellen. Een opmerkelijke nieuwkomer is smartphoneproducent Xiaomi. Die komst werd aanvankelijk op hoongelach onthaald door de autosector maar wordt intussen toch ernstig genomen.
Dat geldt zeker na het snelheidsrecord dat de Xiaomi SU7 Ultra vestigde op de Nürburgring. Het Chinese merk verkondigde al eerder dat het met deze 1.548 pk sterke elektrische berline de Europese concurrenten te snel af wou zijn. Lees de Porsche Taycan die tot voor kort de snelste elektrische berline was op de Nordschleife van de Nürburgring.
Snelste EV
Dat bleek dus geen grootspraak van Xiaomi. Op het selectieve circuit in de Eifel reed de productieversie van de SU7 Ultra een ronde van 7m 04.95s. Daarmee is de auto officieel de snelste elektrische berline op de Nürburgring. Meer nog, de Xiaomi SU7 Ultra was zelfs enkele tellen sneller dan de Rimac Nevera en vandaar de snelste elektrische productiewagen ooit op dat circuit.
Noteer hierbij dat dit record werd gevestigd door een Belgische testrijder, Vincent Radermecker. Die zette voorheen ook mooie resultaten neer in de toerwagen- en GT-races. De Xiaomi SU7 is intussen op de Chinese markt verkrijgbaar en wellicht overweegt het merk na dit nieuwe record ook een verscheping naar de Westerse landen.