Sinds zijn debuut in 2008 verkocht Volvo meer dan 2,7 miljoen exemplaren van de SUV. Zo doet die het beter dan de vorige bestseller, de 240.
Met de XC60 surft Volvo volop mee op het succes van de SUV’s. De middelgrote familiewagen die sinds 2008 wordt geproduceerd, viel al snel in de smaak van het brede publiek en werd in 2018 zelfs World Car of the Year. Dat vertaalde zich in een groot verkoopsucces en nu is de kaap van 2,7 miljoen verkochte XC60’s overschreden. Zo is deze SUV de bestverkochte Volvo ooit.
De XC60 stoot daarmee de iconische 240 van de troon. Daarvan zijn tussen 1974 en 1993 een indrukwekkende 2.685.171 auto’s gebouwd, ook in Gent. De tweede generatie van de XC60 wordt momenteel geproduceerd in de fabrieken in Torslanda (Zweden) en Chengdu (China). Het blijft een sterkhouder in het gamma van Volvo dat de laatste jaren sterk elektrificeerde. ‘Toen ik in de jaren 80 opgroeide in Zweden, was de Volvo 240 de ideale gezinsauto. Je zag er bijna op elke oprit een staan’, zegt Susanne Hägglund, Head of Global Offer bij Volvo Cars. ‘Nu heeft de XC60 die positie overgenomen.’
Focus op veiligheid
De Volvo 240 voerde in 1974 veiligheidsnormen in die decennia lang relevant bleven. Toen had de 240 al een geavanceerd carrosserie-ontwerp met kreukelzones voor en achter en een verstevigd passagierscompartiment. Dit soort veiligheidskooien beschermt de inzittenden nu nog altijd op de weg. De 240 was ook een van de eerste auto’s met een verbeterde zijdelingse bescherming. Dat werd later Volvo’s gepatenteerd SIPS-systeem (Side-Impact Protection System). Bovendien was de introductie van de zitverhoger voor kinderen in 1978 een wereldprimeur.
De Volvo XC60 zette deze veiligheidstraditie verder en introduceerde op zijn beurt geavanceerde veiligheidstechnologie. Bijvoorbeeld de City Safety, ’s werelds eerste (2008) standaard automatisch noodremsysteem bij lage snelheid. Dat is ontworpen om een aanrijding bij snelheden tot 30 km/u te voorkomen of te beperken. Deze functie is sindsdien gemeengoed op veel nieuwe auto’s over de hele wereld.