Winst BMW neemt forse duik

BMW maakte de eerste helft van 2025 minder winst dan een jaar geleden maar heeft betere perspectieven dan zijn concurrenten.
Gert Verhoeven

BMW maakte voor de eerste jaarhelft 2025 29 % minder winst dan gedurende dezelfde periode vorig .  

Ondanks die dalende trend maakte BMW nog 5,7 miljard winst (EBIT of voor belastingen). Dat is nog een mooi resultaat in vergelijking met alarmerende verliescijfers die bijvoorbeeld Stellantis liet optekenen. Ook in vergelijking met de Duitse premiumconcurrenten – Mercedes, Porsche en Audi – houdt BMW beter stand in een bijzonder uitdagende transitieperiode voor de sector. De nabije toekomst heeft voor BMW zowel zorgen als opportuniteiten in petto. De Amerikaanse invoerheffing en de matige conjunctuur op de Chinese markt zijn een groeiende bezorgdheid.

Tegelijk is BMW een van de weinige Europese merken die niet lijkt te struikelen over de transitie naar elektrificatie want daar kent het merk een groei met 18,6 %. Verder zijn er bemoedigende resultaten voor Mini en de producten van de M(otorsport)-divisie.  De constructeur heeft verder een bijzonder breed aanbod op vlak van aandrijvingen, maar staat tegelijk sterk qua elektrificatie. Dat drukt de globale CO2-emissie als groep en is een opsteker voor de toekomst. De komende jaren gaat zich dit namelijk vertalen in een fiscaal gunstig klimaat op Europese bodem. Er zit overigens op korte termijn nog heel wat nieuws in de pijplijn op vlak van elektrificatie met de lancering van de Neue Klasse dit najaar. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise