Wanneer mogen we rijstroken verwachten met ingebouwde inductieladers?

Er is al jarenlang sprake van draadloos laden in de autosector. Het zou een grote stap vooruit zijn in het gebruiksgemak: gedaan met kabels meesleuren in je koffer, sakkeren aan de laadpaal omdat de kabel niet lang genoeg is of omdat het gedoe voor vuile handen zorgt.

In Amerika werkt een team van onderzoekers van de Cornell University in Ithaca, New York, aan een ‘oplaadstrook’ op de snelweg, vergelijkbaar met de spitsstrook. Als je je batterij moet bijladen, kun je op die aparte strook gaan rijden. De technologie bestaat uit speciale metalen platen in het wegdek die verbonden zijn met een elektriciteitskabel en een frequentieregelaar. De metalen platen wekken wisselende elektrische velden op die inwerken op gelijkaardige platen onder de elektrische auto.

Het systeem zou volgens specialisten klaar moeten zij binnen een jaar of vijf. Iets minder verre toekomstmuziek – en makkelijker te verwezenlijken – zijn parkeerplaatsen met een ingebouwde inductieplaat. In onder andere Oslo loopt een experiment met inductieladen.

Partner Content