Volkswagen brengt een nieuw EV. Het model situeert zich onder de ID.3 en draagt geen nummer. De ‘klassieke’ naam op de achterklep voor het kleinste EV-model luidt gewoon ID. Polo.
In tegenstelling tot alle andere ID.-modellen krijgt de nieuweling een totaal nieuw platform (MEB+) zonder achterwielaandrijving. Alle technologie voor de aandrijving zit als vanouds onder de motorkap vooraan en de aandrijving draait op de voorwielen. De wagen valt een beetje hoger uit dan de klassiek aangedreven Polo en dat merkt je ook aan de zitpositie. De aanpassing is inherent aan de elektro-aandrijving omdat de batterij onder de bodem is ondergebracht waardoor de hele constructie een beetje groeit in de hoogte.
Toch is er intelligent gebruik gemaakt van de binnenruimte, met dank aan de vlakke vloer. Die aanpak loont eveneens voor een heuse koffer die maximaal 435 liter slikt. ID. voorziet twee batterijtypes. De basisversie maakt gebruik van LFP-technologie (ijzerfosfaat) en biedt een capaciteit van 37 kWh. De grotere variant van 52 kWh gebruikt de duurdere NMC-techniek. Het MEB+ platform wordt gecombineerd met een gloednieuwe elektromotor die met de kleine batterij 116 of 135 pk levert. In combinatie met de 52 kWh-accu kan het vermogen tot 211 of zelfs 236 pk oplopen.
Technisch gezien is deze ID. Polo verwant met de Cupra Raval. Hij rolt overigens in dezelfde fabriek van de montageband. Maar het model deelt ook de technische basis met de Skoda Epiq. De Polo moet medio 2026 op de markt komen en de prijs voor de instapversie van deze nieuweling ligt misschien onder de 25.000 euro.