Versoepeling lage emissiezones geschorst 

Het ziet ernaar uit dat de LEZ-zones toch strenger zullen worden.
Gert Verhoeven

De voorbije jaren werd de verstrenging van de lage emissiezones uitgesteld. Deze versoepeling werd afgelopen week door het grondwettelijk hof verworpen na een klacht van een belangengroep.

Vooral In Brussel wilde de regering nog tot 2027 dieselwagens die aan de Euro 5 norm voldoen en benzinewagens conform euro 2 tolereren. Dit uitstel kwam er op vraag van minder kapitaalkrachtige inwoners die niet de middelen hebben om zich een recenter (en minder vervuilend voertuig) aan te schaffen.

Deze aanpak werd en wordt gesteund door staatssecretaris Ans Persoons van de Brusselse socialisten. Los van dit sociale aspect, is er ook een onderliggende logistieke reden om strengere LEZ op de lange baan te schuiven want ook het rollend materieel van de plaatselijke overheden (met inbegrip van hulp- en ordediensten) en zelfs de voertuigen van het openbaar vervoer zijn (nog) niet allemaal conform de strenge LEZ. 

Dit uitstel werd op 11 september door het Grondwettelijk Hof geschorst nadat ouders van een astma-patiënt naar het hof trokken omdat het kind recht heeft op een gezonde leefomgeving. Door de schorsing moet de oorspronkelijke en strengere LEZ-regels worden toegepast. Hoe de overheden dit gaan implementeren is nog niet duidelijk.

Mogelijk zullen de overtreders (en dat zijn er heel wat) in eerste instantie een verwittiging ontvangen voor men overgaat tot het uitschrijven van GAS-boetes die in dit geval oplopen tot €350. Wellicht zal deze uitspraak van het Grondwettelijk Hof ook gevolgen hebben voor de lage emissie zones van Gent en Antwerpen. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise