Het gaat Mercedes even niet voor de wind. De CO2-uitstoot en bedrijfskosten zijn te hoog, de operationele winst quasi gehalveerd. Terzelfdertijd neemt het aantal terugroepacties van dieselmodellen toe. Het goede nieuws is dat Mercedes zijn SUV-gamma uitbreidt met een compacte 7-zitter. De nieuwkomer straalt karakter uit en maakt bij een eerste kennismaking een zeer overtuigende indruk, de GLB lijkt een nieuwe bestseller in wording.

Om de uitstoot van uitlaatgassen terug te dringen, denken we spontaan aan rijden op stroom of waterstof, oplossingen die de producent en consument veel geld kosten. Rijden op aardgas (CNG) dringt de uitstoot minder spectaculair terug maar is veel goedkoper, ook in vergelijking met rijden op diesel of benzine. In Duitsland, Italië en Nederland is CNG al langer goed ingeburgerd, in ons land steeg het aantal CNG-rijders sinds 2014 van 650 naar 18.000.

In een afkalvende automarkt een nieuw merk in de markt zetten vergt durf en visie. Twee eigenschappen die PSA-topman Carlos Tavares op het lijf zijn geschreven. Nauwelijks geïnstalleerd als nieuwe patron lanceerde hij de idee van een luxemerk voor de Franse autogroep. We zijn inmiddels vier jaar verder, DS Automobiles ontwikkelt zich in positieve zin en vormt een meerwaarde voor PSA.

Een op de drie verkochte wagens in ons land is een SUV, tendens stijgend. In China evolueert het SUV-marktaandeel zelfs richting 50 procent. In zijn editie van 23 oktober belicht Knack Extra het fenomeen SUV vanuit verschillende invalshoeken en passeren tal van nieuwe SUV-modellen de revue. Het laatste woord is voor twaalf Knack-lezers die in de huid van een autotester zijn gekropen en vrijuit vertellen over hun ervaringen. We lichten hier al een tipje van de sluier.

Met de lancering van de Mazda CX-30 voegt de Japanse constructeur een tweede model toe aan zijn succesvolle 3-reeks. Dat gebeurt niet toevallig in het segment van de compacte SUV's dat nog altijd blijft groeien. De CX-30 positioneert zich tussen de CX-3 en CX-5 en combineert de stadsvriendelijke afmetingen van de eerste met de interieurruimte en functionaliteit van het tweede model.

De kogel is door de kerk: Volkswagen en Ford bevestigen nu ook officieel dat zij nauwer gaan samenwerken bij de ontwikkeling en productie van autonoom rijdende en elektrisch aangedreven auto's. Op die manier versterkt Volkswagen zijn koppositie in de internationale automobielwereld en maakt Ford in één klap zijn achterstand goed inzake elektromobiliteit. Voor onder andere BMW en Mercedes is de nieuwe alliantie slecht nieuws.

De derde generatie Skoda Superb heeft zopas een facelift gekregen die van het vlaggenschip van de Tsjechische autobouwer een echte topper maakt. Die wordt een niet te onderschatten concurrent voor vergelijkbare modellen van de zogenaamde premiummerken met bekend in de oren klinkende namen zoals Audi, BMW en Mercedes. Van een budgetmerk is Skoda de voorbije jaren uitgegroeid tot een van de beste volumemerken op de markt.

Vrijwel alle volumemerken leven bij de gratie van enkele kaskrakers. Bij Renault is dat de Clio, de nummer één binnen zijn segment en eervolle nummer twee over alle segmenten heen. De Clio is ondertussen aan zijn vijfde generatie toe en de verwachtingen zijn hooggespannen. Een eerste testrit moet uitwijzen of die ook worden ingelost.

Porsche blijft verbazen. De geschiedenis van de Duitse sportwagenbouwer gaat terug tot 1947 en bestaat uit een aaneenschakeling van ups en downs. Het van oorsprong Oostenrijks familiebedrijf is uitgegroeid tot het paradepaard van de grote Volkswagen Group en verkoopt ondertussen meer SUV-modellen dan sportwagens. Met die kanttekening dat de Cayenne en Macan qua prestaties en rijplezier een zeer hoog sportwagenniveau bezitten. Getuige daarvan de nieuwe Cayenne Coupé.

Skoda is de kaap van de 1,5 miljoen verkochte wagens voorbij en ook de winstcijfers blijven stijgen. Het Tsjechische satellietmerk van Volkswagen heeft zich de voorbije twee decennia ontwikkeld van low budgetmerk tot een zeer gerespecteerd en succesrijk volumemerk. Met elk nieuw model zet Skoda een stap vooruit, met de nieuwe Scala is dat niet anders. Skoda evolueert van simply clever naar simply the best.

Op wereldvlak is Mazda een relatief klein merk dat op eigen kracht een plaats onder de zon heeft veroverd met opvallend modieuze modellen en innovatieve motorentechnologie. Het eigenzinnige karakter van zijn modellen is mede het werk van de Belgische topdesigner Jo Stenuit. Zopas rolde de vierde generatie van bestseller Mazda 3 van de band.

Automerken komen en gaan. De teloorgang van de Engelse autoindustrie is daar het beste voorbeeld van. Ook het roemrijke Jaguar Land Rover (JLR) kende vele ups-and-downs, maar sinds de overname door de Indiase staalmagnaat Ratan Tata in 2008 is JLR de snelst groeiende autogroep. Of dat zo blijft, hangt mede af van het succes van de tweede generatie Evoque. De eerste indruk laat het beste verhopen.

Met het nichemerk Lexus probeert Toyota al jaren voet aan de grond te krijgen in het lucratieve premiumsegment. In Azië en de Verenigde Staten is het daar behoorlijk goed in geslaagd, in Europa bleef de verkoop ver beneden de verwachtingen. Met een modellenoffensief wil het Japanse nichemerk daar nu verandering in brengen. De verkoop moet in Europa omhoog van 75.000 voertuigen in 2018 naar 100.000 exemplaren in 2020.

Interne fout - Knack

Sorry, de pagina kan niet worden weergegeven. Een tijdelijk probleem met de server. Probeer het later opnieuw.