
VAB heeft de Bike of the Year
De mobiliteitsorganisatie organiseerde voor de elfde keer de Bike of the Year. Naast klassieke e-bikes was er nu voor het eerst ook een categorie cargobikes.
Uitgerekend 45 fietsen verdeeld over vier categorieën dongen mee naar de begeerde titel(s). Een professionele en een consumentenjury oordeelden streng. VAB organiseerde het event op en rond het circuit van Zolder zodat de juryleden die met alle fietsen reden, een gefundeerd oordeel konden vellen. De testroute liep voor een stuk over het Limburgse autocircuit en gedeeltelijk op de openbare weg. Er was zelfs een streepje fietsostrade geïntegreerd om de fietsen in representatieve omstandigheden te testen.
Fietsleasing
In de eerste twee categorieën traden e-bikes aan die ondersteuning bieden tot 25 km/u. In de Eco-categorie kosten de fietsen maximaal 3.250 euro, bij de Premiums was er geen maximumprijs. In de categorie van de meest betaalbare e-bikes ging de overwinning naar de Giant Expression (vanaf 2.899 euro). Hij dankt de overwinning aan zijn krachtige Bosch-middenmotor en de onderhoudsvriendelijke riemaandrijving.
Bij de Premium e-bikes viel de jury als een blok voor de Kettler Pinniato FS Sport. Deze verfijnde fiets kreeg een bijzonder frame met een geveerde achterbrug (vergelijkbaar met een motorfiets). Plus een speciale Pinniato-aandrijving met de automatische versnellingsbak geïntegreerd in de motorunit. Dit zorgt voor een bijzonder stabiele en vooral comfortabele rijervaring. Al die technologie heeft een prijs want deze Kettler kost net geen 8.000 euro.
In de derde categorie van de speedpedelecs die ondersteunen tot 45 km/u won Stromer met de ST 5 Smartshift. Dit segment doet het momenteel iets minder goed omdat het een vervangmarkt is geworden. Hier zien we vooral gebruikers die voor hun (prijzige) fiets een leasingcontract afsluiten. Privé-klanten kopen deze fietsen vooral tweedehands. Volgens KBC-fietslease is die markt in volle expansie. Het aanbod van jonge, gebruikte e-bikes met de nodige garanties wordt groter omdat de leasingmarkt voor een gestage aanvoer zorgt van kwalitatieve fietsen die einde leasecontract zijn.
Longtail
VAB wil met deze verkiezing de consument leren omgaan met multimodale mobiliteitsoplossingen en constructeurs van deze technologieën een forum bieden. In dat licht moet je ook de komst van de categorie cargobikes zien. Tot enkele jaren geleden waren dit vooral brede bakfietsen (driewielers). Nu is er een belangrijke evolutie naar longtails die een stuk wendbaarder zijn door hun ranke(re) bouw. Steeds meer gezinnen in een stedelijke omgeving, ruilen een (tweede) stadswagentje voor een cargobike.
Compacte wagentjes hebben soms prijskaartjes van om en bij de 25.000 euro. Cargobikes zijn financieel toegankelijker en breed inzetbaar dankzij de elektrische ondersteuning. Omdat ze via fietsleasing ook fiscaal interessant zijn, stijgt hun populariteit bij jonge gezinnen. Voor de testjury zette VAB – niet toevallig – een samenwerking op met de Gezinsbond om 11 cargobikes door een representatief testpanel (van ouders en kinderen) te laten beoordelen. In deze categorie kreeg de Riese & Müller Carrie Vario (7.660 euro) de meeste stemmen van de jury.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier