De Trabant 601 werd in 1964 op de markt gebracht en groeide uit tot een echte cultwagen van de voormalige DDR.
De rokende ‘Trabis’ met hun knersende tweetaktmotoren kwamen in het Westen vooral in de kijker na de val van het IJzeren Gordijn, nu 25 jaar geleden, toen de Oost-Duitsers met hun wagentjes massaal de grens overstaken. De Trabant 601 werd in 1964 in Leipzig voorgesteld en niemand kon toen vermoeden dat dit model vrijwel zonder enige wijzingen tot 1990 in de fabriek in Zwickau in Sachsen zou worden geproduceerd. Deze ‘koekendoos’ met tweetaktmotor van 595 cc wekte bij ons stevig op de lachspieren omwille van zijn ‘eenvoudig’ design en ‘bescheiden’ prestaties, maar toch mag niet vergeten worden dat deze opvolger van de Trabant P50 en P60 een vrij moderne wagen was op het moment van zijn lancering in 1964. De belangrijkste troeven waren de goede zichtbaarheid rondom, een vrij ruim interieur voor vier personen en een dito koffer voor een wagentje van slechts 3,51 m lang. Ook de dwarsgeplaatste motor, voorwielaandrijving en een onafhankelijke ophanging waren innovatief in die tijd. Bovendien was de Trabant met zijn Duroplast kunststof koetswerk ongevoelig voor roest. Er was eveneens een breakversie (Universal) verkrijgbaar. In totaal werden er 2.809.309 exemplaren van de Trabant 601 geproduceerd.(Belga)