Toyota zit in op hybride aandrijving

Toyota plukt vandaag de vruchten van haar doorgedreven inzet inzake hybride wagens. Tot vandaag werden ruim 5,5 miljoen wagens verkocht sinds de lancering van de eerste Prius in 1997.

De technologie spelt perfect in op onze Belgische mobiliteit met zeer veel fileleed en daarom vind de hybrid meer ingang. In 2013 was 1,2 % van de verkochte wagens uitgerust met een hybride aandrijflijn. Toyota biedt hier een erg ruim gamma want ze leveren hybrids in diverse segmenten. Als de consument de keuze krijgt tussen de verschillende motorisaties, zien we dat hij steeds vaker voor een hybride wagen kiest. Toyota heeft drie modellen waarin ze een benzinemotor, een diesel of een hybrid leveren (Yaris, Auris hatchback en Auris Touring Sports). Bij de yaris kiest een kwart van de klanten voor de hybrid, bij de Auris stijgt het aandeel tot 37 % en voor de Touring Sports loopt dat op tot 51 %. Kortom, 1 op 5 Toyota’s heeft een hybride motorisatie. Dat komt omdat de aankoopprijs concurrentieel is en een alternatief vormt voor de klassieke diesel. Bovendien is de gebruikskost voordelig omdat deze wagens vooral in de file erg zuinig blijken omwille van de elektrische aandrijving. Bovendien is de gebruikskost ook voordelig omdat remmen en banden langer meegaan en omdat er geen dure nabehandelingssystemen (vb roetfilter) voor de uitlaat nodig zijn. (Belga)

Partner Content