Toyota komt met een update van de populaire Corolla Cross die bij ons in 2021 op de markt kwam. Later op het jaar volgt een sportieve GR-afgeleide.
De Corolla Cross is in ons land een belangrijke wagen in het Toyota-gamma. Qua verkoop doen enkel de (basis-)Aygo X en de Yaris-familie het beter. De Corolla Cross staat net boven de C-HR gepositioneerd met een meer klassieke SUV-aanpak, inclusief stoere look en hogere zithouding. Voor het lopende modeljaar 2025 blijven fundamentele koetswerkveranderingen uit.
Er komt wel een hertekende neus met aangepaste lichtunits en doorgedreven gebruik van ledtechnologie. Ook achteraan zijn de lichten aangepast en krijgen kleine ‘vinnen’ die vooral de aerodynamica en het verbruik ten goede komen. Binnen is aan de ergonomie gewerkt met een grotere middenconsole, een verschuifbare opbergbox, hertekende bekerhouders en een extra opbergvak voor de smartphone. Die kan je nu nog makkelijker koppelen aan het infotainment. Vooral de compatibiliteit met Android Auto werd geoptimaliseerd. Minder zichtbaar is de betere geluidsisolatie die het rijcomfort moet opkrikken. De topversie krijgt een drielaagse isolatie die het motorgeluid tot een minimum beperkt.
Toyota vertrouwt op een hybride aandrijving met een CVT-transmissie. Daarbij blijft het motortoerental constant op een hoger niveau bij het accelereren. Dat wordt vooral bij een meer dynamische rijstijl als storend ervaren, wat de bijkomende isolatie zinvol maakt. De vernieuwde versie is deze zomer beschikbaar. Tegen de herfst van dit jaar volgt een GR Sport-uitvoering. Die krijgt grote 19 inch velgen, een verlaagd sportonderstel en schakellepels aan het stuur.