Tijd voor een maximumhoogte bij SUV’s? ‘Kinderen zijn simpelweg niet zichtbaar door de hoge motorkap’

Bij een Landrover Defender verdwijnen kinderen tot ongeveer 4,5 jaar volledig uit het zicht. © Getty

De hogere motor­kap van SUV’s is gevaarlijk voor voetgangers, en dan vooral voor kinderen. Experts pleiten nu voor een Europese maximumhoogte van 85 centimeter tegen 2035.

In tien jaar tijd steeg de gemiddelde motor­kaphoogte in Europa van 77 naar 84 centimeter. Die toename komt vooral door de snelle opmars van SUV’s. Meer dan de helft van de verkochte voertuigen is ondertussen zo’n sports utility vehicle. Samen met experts in kindvriendelijke stadsplanning onderzocht de ngo Transport & Environment (T&E) hoe zichtbaar kinderen zijn vanuit populaire SUV’s. De resultaten zijn zorgwekkend: kinderen tot negen jaar die vlak voor zo’n wagen staan zijn simpelweg niet zichtbaar voor bestuurders van grote pick-ups, zoals de Dodge RAM TRX. Ook bij een kleinere Land Rover Defender verdwijnen kinderen tot ongeveer 4,5 jaar volledig uit het zicht.

Geen grens nodig?

Een studie van het Belgische verkeers­veiligheidsinstituut VIAS onderzocht eerder al het gevaar van een hoge motorkap. Zij analyseerden in 2023 zo’n 300.000 ongevallen en concludeerden dat een hogere motorkap het risico op dodelijke ongevallen met kwetsbare weggebruikers aanzienlijk vergroot.

Bestuurders van grote pick-ups kunnen kinderen tot negen jaar die vlak voor hun wagen staan simpelweg niet zien, blijkt uit onderzoek.

Toch pleit VIAS niet automatisch voor een wettelijk maximum. Woordvoerder Stef Willems: ‘Het is lastig om daar een exact getal op te plakken, want de hoogte van de motorkap en het gewicht van het voertuig bepalen samen de veiligheid. Een wagen met een motorkap die 84 centimeter hoog is, kan gevaarlijker zijn dan een andere met 85 centimeter motorkap die 800 kilo lichter is.’ 

Daarnaast merkt hij op dat de term ‘SUV’ weinig zegt: ‘Er zijn grote en kleine modellen. SUV is eerder een marketing­term. Een label zal weinig verhelpen aan het feit dat grote, zware voertuigen de verkeersveiligheid ernstig bedreigen.’

De toename van de voertuiggrootte vlakt sinds 2010 af, weet onderzoekster Nina Nuyttens (VIAS). ‘Vanuit het perspectief van verkeersveiligheid hoop je dat we nu de top bereikt hebben en dat de trend zich keert’, klinkt het bij VIAS.

Vanuit het perspectief van verkeersveiligheid hoop je dat we de top van de voertuiggrootte nu wel bereikt hebben.

Lokale maatregelen

Parijs, Lyon en Londen namen intussen al maatregelen tegen zware voertuigen. Ze voerden hogere parkeertarieven in voor grote SUV’s. Daarmee willen ze het aantal zware wagens in drukke stedelijke gebieden beperken en de verkeersveiligheid verbeteren.

Willems benadrukt vooral het risico van grote pick-ups: ‘Professionals als timmermannen of houthakkers hebben zo’n voertuig nodig, dat begrijp ik best. Maar wie met zulke wagens voor het plezier rondrijdt in een stedelijke omgeving, bedreigt de verkeersveiligheid.’ ●

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Expertise