Zware SUV’s domineren steeds vaker het straatbeeld en zorgen voor groeiende bezorgdheid over de verkeersveiligheid. Volgens de ngo Transport & Environment (T&E) vormt een hogere motorkap een groter risico voor voetgangers en vooral kinderen. Zij pleiten nu voor een Europese maximumhoogte van 85 centimeter tegen 2035.
In tien jaar tijd steeg de gemiddelde motorkaphoogte in Europa van 77 naar 84 centimeter. Die toename is vooral te danken aan de snelle opmars van SUV’s, die inmiddels meer dan de helft van de verkochte voertuigen uitmaken.
Samen met experts in kindvriendelijke stadsplanning onderzocht T&E hoe zichtbaar kinderen zijn vanuit populaire SUV’s. De resultaten zijn zorgwekkend: bestuurders van grote pick-ups, zoals de Dodge RAM TRX, kunnen kinderen tot negen jaar die vlak voor hun wagen staan simpelweg niet zien. Ook bij een Land Rover Defender verdwijnen kinderen tot ongeveer 4,5 jaar volledig uit het zicht.
Geen grens nodig?
Een studie van het Belgische verkeersveiligheidsinstituut VIAS onderzocht eerder al het gevaar van een hoge motorkap. Zij analyseerden in 2023 zo’n 300.000 ongevallen en concludeerden dat een toename van de motorkaphoogte het risico op dodelijke ongevallen met kwetsbare weggebruikers aanzienlijk vergroot.
Bestuurders van grote pick-ups kunnen kinderen tot negen jaar die vlak voor hun wagen staan simpelweg niet zien, blijkt uit onderzoek.
Toch pleit VIAS niet automatisch voor een wettelijk maximum. Woordvoerder Stef Willems: ‘Het is lastig om een exact getal te koppelen, want de hoogte van de motorkap en het gewicht van het voertuig bepalen samen de veiligheid. Een wagen met een motorkaphoogte van 84 centimeter die 800 kilo zwaarder is, kan gevaarlijker zijn dan een ander met 85 centimeter die 800 kilo lichter is.’
Daarnaast merkt hij op dat de term ‘SUV’ weinig zeggend is: ‘De term “SUV” is vaag en omvat zowel grote als kleine modellen. Het is eerder een marketingterm. Daarom draait het niet om het label, maar om het feit dat grote, zware voertuigen de verkeersveiligheid ernstig bedreigen.’
Volgens onderzoekster Nina Nuyttens (VIAS) vlakt de toename van de voertuiggrootte sinds 2010 af, al is er nog steeds sprake van een lichte groei. ‘Vanuit het perspectief van verkeersveiligheid hoop je dat we nu de top bereikt hebben en dat die trend zich omkeert’, klinkt het bij VIAS.
Vanuit het perspectief van verkeersveiligheid hoop je dat we de top van de voertuiggrootte nu wel bereikt hebben.
Lokale maatregelen
Sommige steden, zoals Parijs, Lyon en Londen, nemen intussen al maatregelen tegen zware voertuigen. Zo worden er hogere parkeertarieven ingevoerd voor grote SUV’s om het aantal zware wagens in drukke stedelijke gebieden te beperken en zo de verkeersveiligheid te verbeteren.
Willems benadrukt vooral het risico van grote pick-ups: ‘Voor professionals zoals timmermannen of houthakkers zijn deze voertuigen begrijpelijk en nodig. Maar het privégebruik van zulke wagens in stedelijke omgevingen is gevaarlijk voor de verkeersveiligheid.’