Terugblikken op 100 jaar autogeschiedenis in Autoworld Brussels

Autoworld Brussels
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De komende vijf jaar zal de autowereld sterker veranderen dan de voorbije vijftig jaar, aldus een vaak geciteerde quote dezer dagen. Om zich een beeld te kunnen vormen van de geschiedenis van de automobiel loont een bezoek aan twee tentoonstellingen over 100 jaar Bentley en 100 jaar Citroën in Autoworld Brussels dat is ondergebracht in een van de paviljoenen van het Jubelpark.

Voor wie niet goed heeft geluisterd tijdens de les geschiedenis herhaal ik graag dat het koninkrijk België een uitvinding is van de zogenaamde Grote Mogendheden tijdens de Conferentie van Londen van begin november 1830. Vijftien jaar eerder hadden die de Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden samengesmolten tot het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden nadat Napoleon in Waterloo een smadelijke nederlaag had geleden tegen een alliantie van Nederlandse, Britse en Pruisische legers.

Maar de politieke, godsdienstige en taalkundige verschillen tussen noord en zuid waren zo groot dat de arme boerenbevolking én rijke Brusselse bourgeoisie in de zomer van 1830 in opstand kwamen tegen de protestantse koning uit het noorden. De Grote Mogendheden begrepen de ernst van de situatie, hadden even genoeg van soldaatje spelen en gingen over tot een boedelscheiding waarbij de Zuidelijke Nederlanden werden omgevormd tot het Koninkrijk België. Leopold van Saksen-Coburg-Gotha legde op 21 juni 1831 de eed af als Koning der Belgen. Nu weet je ook waarom die dag een wettelijke feestdag is in ons land.

Van arm landbouwland tot industriële grootmacht

Vanaf de tweede helft van de 19de eeuw ontwikkelde België zich in snel tempo van een arm landbouwland tot een industriële grootmacht met de klemtoon op mijnbouw en metallurgie. Leopold I was inmiddels opgevolgd door zijn zoon Leopold II die meteen op zoek was gegaan naar internationale expansie en onder andere Congo in zijn schoot geworpen kreeg. De Afrikaanse kolonie was rijk aan rubber en ivoor, een deel van de opbrengst gebruikte Leopold II voor prestigeprojecten in Brussel. De brede Brusselse lanen, parken en monumentale gebouwen hebben we aan hem te danken.

Zo ook het Jubelpark dat in verschillende stadia uitgroeide van een exercitieplein voor de troepen tot een hommage aan de 50ste verjaardag van de Belgische onafhankelijkheid. Op het terrein van het 34 ha grote Jubelpark verrezen twee grote paviljoenen met de voor- en achterkant uit glas die in 1888 en 1897 onderdak zouden geven aan de Wereldtentoonstelling van die jaren. De imposante paviljoenen op het Jubelpark vormden het visitekaartje van de Belgische staal- en glasnijverheid. De kroon op het werk kwam er in 1905 met de inhuldiging van de Triomfboog, in het verlengde van de Wetstraat en de geplande laan naar Tervuren. Het Jubelpark is elk jaar de vertrekplaats van de 20 km loop door Brussel.

Zinvolle bestemming

Nu geven de paviljoenen onderdak aan het Lucht- en Ruimtevaartmuseum en aan Autoworld. Dat laatste is opgezet als een huldebetoon aan de automobiel en de belangrijke autoindustrie in ons land. Sinds 1986 organiseert Autoworld geregeld kleine en grote tentoonstellingen die ons herinneren aan die industriële activiteit in ons land en aan een aantal roemrijke merken. De locatie is centraal gelegen en goed bereikbaar, ook met het openbaar vervoer en is zeven dagen op zeven toegankelijk.

Lees verder onder de foto

Het Jubelpark in Brussel
Het Jubelpark in Brussel© /

Bentley 100 years

Van 4 mei tot 16 juni loopt in Autoworld een tentoonstelling over 100 jaar Bentley, een eerbiedwaardig Engels merk dat autosportgeschiedenis heeft geschreven. Bentley wordt vaak in één adem vernoemd met Bugatti, Alfa Romeo en Ferrari. Bentley zegevierde in Le Mans in 1924, 1927 en 1928 wat kwaad bloed zette bij Ettore Bugatti van het gelijknamige merk. Die noemde de Bentley’s spottend de ‘snelste vrachtwagens ter wereld’.

De Bentley-boys waren echte autosportfanaten maar geen grote managers, hun bedrijf kampte constant met financiële problemen en in 1931 geschiedde het onvermijdelijke, Bentley kwam in handen van aartsrivaal Rolls-Royce. Het is de periode van de Derby Bentley’, zo genoemd naar de RR-fabriek waar ze werden geproduceerd. Na de Tweede Wereldoorlog werd in Crewe een nieuwe fabriek in gebruik genomen waar de sportieve Bentley-modellen van de band rolden.

Sinds 1998 is Bentley eigendom van de Volkswagen Group en bouwt het luxueuze limousines, coupés en cabrio’s. Over de toekomst van de fabriek in Crewe doen de gekste geruchten de ronde nadat Bentley vorig jaar zwaar in het rood dook. Bovendien hangt een eventuele brexit als een zwaard van Damocles boven het hoofd Bentley. Er bestaan plannen om de productie over te plaatsen naar het Europese vasteland, maar zolang er geen definitief uitsluitsel is over de uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie wordt daar in Duitsland zedig over gezwegen.

Autoworld Brussels
Autoworld Brussels© /
Autoworld Brussels
Autoworld Brussels© /

Citroën 100 years

Vanaf 27 juni tot 3 september 2019 richt Autoworld de spots op 100 jaar Citroën. Het Franse automerk werd wereldbekend door de legendarische ‘Traction Avant’ en de onvergetelijke ‘Deux Chevaux’. De tentoonstelling is een initiatief van Citroën en de Citroën Club België. In totaal zullen zo’n 50 historische en unieke modellen te bewonderen zijn, afkomstig uit het Conservatoire Citroën de Paris en privécollecties. De lijst is nog niet vrijgegeven maar ons is bevestigd dat de Citroën Type A, een vierzitter met linnen dak, de Franse van de tegenhanger van de Ford T, in Brussel te zien zal zijn.

André Citroën, geboren uit een Nederlandse vader en Poolse moeder, was in vele opzichten een visionair en geniale marketeer met veel verbeelding, durf en moed. Hij liet Citroën uitgroeien tot de nummer één in Europa maar nam daarbij te grote financiële risico’s waardoor het merk in 1934 overkop ging. André Citroën overleed enkele maanden later. Dat het merk nog altijd bestaat, hebben we te danken aan de gebroeders Michelin die de failliete onderneming overnamen en terug in zijn oude glorie herstelden. Iconische modellen zoals de Deux Chevaux en DS bezorgen Citroën eeuwige roem.

Begin van de jaren zeventig verkocht de familie Peugeot 38,2 procent van de Citroën-aandelen aan concurrent Peugeot, Citroën leed toen al enkele jaren zware verliezen. Op vraag van en met de steun van de Franse overheid naam Peugeot in mei 1976 alle Citroën-aandelen over en werd Citroën een onderdeel van PSA (Peugeot/Citroën). Vanaf dat moment kreeg Citroën een figurantenrol toebedeeld binnen de Franse autogroep en was het gedaan met het bedenken van innovatieve technologieën en ontwerpen van spraakmakende modellen. Pas sinds het aantreden van de nieuwe PSA-topman Carlos Tavares geeft Citroën opnieuw een teken van leven. Of dat volstaat om nog een rol van betekenis op wereldvlak te kunnen spelen, is koffiedik kijken. Zoals gezegd, er staat de komende vijf jaar meer te gebeuren in de autowereld dan in de voorbije vijftig jaren. Als er al één zekerheid bestaat, dan dat er geen zekerheden meer bestaan. Maar laat dat je niet ervan weerhouden om bij een volgend bezoek aan Brussel een paar uurtjes uit te trekken voor hetzij 100 jaar Bentley of Citroën.

Van 20 juni tot 25 augustus loopt er ook nog een kleinere tentoonstelling onder het motto ‘Cycling Legends’ die een beeld ophangt van onze grote wielerkampioenen en dit naar aanleiding van de start van de Ronde van Frankrijk vanuit Brussel. Dit initiatief refereert aan de eerste Tourzege van Eddy Merckx in 1969, vijftig jaar dus. De tentoonstelling omvat ook een serie auto’s die toen door de Tour-directe en ploegleiders werden gebruikt.

Autoworld Brussels
Autoworld Brussels© /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content