Suzuki verscheepte de eerste lading van de elektrisch aangedreven Suzuki Vitara’s uit India naar Europa.
De e-Vitara wordt het eerste volledig elektrisch aangedreven Suzuki-model op de Europese markt. Aanvankelijk bestonden er plannen om een e-versie van de veel compactere Swift te lanceren, maar die piste is voorlopig van de baan. De Swift is en blijft een budgetvriendelijk model en een elektro-aandrijving zou te duur uitvallen voor de bestaande Swift-rijders. Omdat de Vitara in een hoger prijssegment zit, moet een elektrovariant van de compacte SUV levensvatbaar zijn.
Deze eVitara is niet afgeleid van het bestaande Vitara-model dat naast de elektroversie in het gamma blijft. De nieuweling komt er weer via een samenwerking met Toyota, maar in dit geval is de ontwikkeling en de productie in handen van Suzuki. De Toyota-versie zal als Urban Cruiser door het leven gaan. Beide wagens worden in India gebouwd waar Suzuki nog andere modellen produceert, waaronder de Swift.
De eVitara meet bijna 4,3 meter en is groter dan zijn thermisch aangedreven broer. De basisversie van de elektrische Vitara komt met 49 kWh aan batterijcapaciteit, goed voor een rijbereik van 345 km. Er zou nog een versie met een grotere batterij volgen die na één laadbeurt meer dan 400 km ver raakt. De lithium-ion batterijen komen ook uit India, met name van bij TDSG, een joint venture tussen Toshiba en Denso. De eVitara zal alleen in India worden geassembleerd en van daaruit verscheept naar 100 markten over de hele wereld waaronder Japan.
De basisversie wordt via de vooras aangedreven, maar Suzuki belooft ook vierwielaandrijving via de ALLGRIP-e technologie. Daar komt een extra motor op de achteras. De eVitara staat in België in de loop van december bij de dealer. Exacte prijzen zijn nog niet bekend.