Sportief rijden beperkt levensduur batterij

Batterijen van elektrische auto's leven het langst bij een soepele en gematigde rijstijl.
Gert Verhoeven

Sportief rijden en krachtig accelereren met een elektrische auto verkort de levensduur van de batterij. Dat zegt Aviloo op basis van data van 402 voertuigen van hetzelfde merk en type.  

Aviloo is een leverancier van testsets om de State Of Health (SOH) van een batterij te beoordelen. De testmethode is in de running om in de toekomst door de officiële autokeuringscentra te worden gebruikt. Uit bevindingen van Aviloo blijkt dat een agressieve rijstijl niet alleen het energieverbruik drastisch de hoogte injaagt, maar ook de levensverwachting van de batterij beperkt. Door het hogere verbruik legt de wagen minder kilometers af per laadbeurt. Daardoor zijn er op lange termijn veel meer laadbeurten nodig, wat extra slijtage betekent.

De batterij van een wagen die fors accelereert boet bovendien sneller in aan opslagcapaciteit waardoor het rijbereik van de wagen terugloopt. Aviloo stelt dat een vloeiende en anticiperende rijstijl een cruciaal element is voor een lange levensduur van de batterij. Uit hun cijfers blijkt ook dat traag laden (AC) beter is voor de levensverwachting dan snelladen (DC). Verder is het raadzaam om indien mogelijk niet te laden bij extreem hoge temperaturen. Laatste tip: wanneer je de wagen een tijdje niet gebruikt, is het zinvol de batterij niet boven 80 % te laden. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise