Smart kennen we de jongste jaren als elektrische constructeur. Ondanks het nobele doel een zero emission-merk te zijn, komt er nu een plug-inhybride met verbrandingsmotor.
Er zou een plug-inhybride versie komen van de grootste Smart, de #5. Die moet een 1.5 liter grote benzinemotor combineren met een elektro-aandrijving. Of dit model ook op de Europese markt verschijnt, blijft voorlopig onduidelijk, maar de kans is groot. Smart is niet de enige elektrische constructeur die omwille van de marktrealiteit verbrandingsmotoren toevoegt aan het gamma. MG deed dit als eerste, BYD volgde en vandaag is het de beurt aan Smart.
Wat is er aan de hand? Enerzijds stokt de vraag naar elektrische voertuigen omdat de leasingsector haar bestaande vloot EV’s langer laat rijden of zelfs een tweede keer wil verhuren waardoor de marktvraag naar nieuwe EV’s afneemt. Anderzijds is er de privé-consument die nog altijd niet warm loopt voor EV’s.
Een tweede probleem is dat voornoemde merken (Smart, BYD en MG) Chinese spelers zijn. De Europese Commissie bedacht deze constructeurs met een importheffing op hun zuiver elektrisch aangedreven producten. Daarom voegen deze merken een plug-inhybride toe aan hun gamma. Die zijn niet volledig elektrisch is, vallen onder een andere importheffing en kunnen zodoende aan zeer competitieve prijzen worden verkocht. De consument vindt dit een goeie zaak, want PHEV’s (plug-inhybride voertuig) genereren geen laadstress of range anxiety omdat je ook gewoon op benzine kan rijden.
Zelfstandigen en eenmanszaken genieten in ons land ook nog van een gunstig fiscaal regime bij aankoop van een PHEV. Het is een merkwaardig gegeven dat Europa aanstuurt op verregaande elektricficatie, maar uitgerekend Europese regels de snelle uitrol van Chinese EV’s vertragen door importheffingen en de Belgische fiscaliteit PHEV’s zelfs fiscaal stimuleert.