Tegenwoordig kiest de helft van de consumenten voor een SUV- of een crossoverkoetswerk. Maar Skoda blijft trouw aan de klassieke break, getuige hiervan de Vision O conceptwagen.
Skoda toonde een eerste glimp van de volgende generatie Combi in de vorm van de Vision O. Die zal pas na de zomervakantie in München officieel worden voorgesteld. Skoda bevestigt hiermee wel een belofte dat er ook een elektrische break zou komen. Dat is vooral vanuit technisch en ecologisch oogpunt een goed idee. Constructeurs willen een auto zo efficiënt mogelijk bouwen waardoor hij zuiniger is of verder geraakt met één batterijlading. Belangrijk hierbij is dat een breakkoetswerk een gunstiger stroomlijn heeft dan een SUV-variant met een hogere carrosserie.
Skoda wil vandaag enkel de conceptnaam Vision O kwijt en het is koffiedik kijken waar we het model moeten positioneren. Binnen de VW ID.-groep oogt hij compacter dan de breakversie (tourer) van de ID.7. Het ziet er dus naar uit dat dit de opvolger van de Octavia aankondigt. Die zou naar verluidt ook met een elektrische aandrijflijn komen. Of de Tsjechische VW-dochter ook nog een thermische aandrijving voorziet ? Het is niet eens zeker of de constructeur die beslissing al voor zichzelf heeft genomen. Enerzijds is elektrificatie op de Europese markt de te volgen weg, maar de verkoopresultaten voor EV’s vallen dermate tegen dat een tweesporenbeleid (EV en ICE) te verdedigen valt. Vraag is of deze dubbele ontwikkelingskost nog lang haalbaar blijft.