De regels voor de jaarlijkse autokeuring worden nog maar eens gewijzigd. Het ziet ernaar uit dat we met jongere voertuigen minder vaak naar de technische keuring moeten en garages zouden de veiligheids- en emissiecontrole straks ook mogen uitvoeren.
Merkwaardig, dat is het minst wat je kan zeggen van deze bocht die de Vlaamse regering inzet. Immers, de vorige regering met Minister Lydia Peeters als verantwoordelijke voor het departement Mobiliteit had reeds gelijkaardige plannen in de startblokken gezet. Bij het aantreden van de huidige legislatuur met Minister De Ridder aan het stuur werden die plannen resoluut teruggeschroefd.
Eind vorig jaar zagen we reeds een opmerkelijke versoepeling van de keuringsvoorschriften voor banden, wat volgens experten een risico’s voor de verkeersveiligheid inhield. Vandaag wil Minister De Ridder vooral de markt openen en de monopolypositie van Goca – die een groot stuk van de markt in handen heeft – doorbreken. Blijvende klachten over wachttijden, onvriendelijke klantenservice en vooral een gebrek aan expertise op de werkvloer liggen aan de basis van deze beslissing. Goca ligt al enkele jaren onder vuur met deze problematiek en kan het tij maar niet keren.
Los daarvan neemt de organisatie ook steeds meer hooi op de vork door specifieke keuringen voor oldtimers en motorfietsen te willen organiseren. Uit het veld komt flink wat kritiek omdat de expertise om dergelijke controles oordeelkundig uit te voeren ontbreekt. Bovendien zal de keuring nog complexer worden want de keuring voor elektrische voertuigen is vandaag een lachertje omdat wat betreft de veiligheid van de elektrische installatie (denk aan lekstroom of beschadigde isolatoren, …) niets wordt gekeurd.
Om de workload in de bestaande keuringcentra te beperken zullen veel meer voertuigen slechts om de 2 jaar worden gekeurd en de keuring voor verkoop verdwijnt. Vanaf 2028 zouden ook garages keuringen moge uitvoeren, al moet er nog een wettelijk kader worden uitgeschreven. Hoe de verkoop van gebruikte EV’s dan zal verlopen, is nog niet duidelijk want de voorbije maanden werd gesleuteld aan een ‘batterijpaspoort’ met de staat van de batterij om de tweedehandskoper ook de nodige zekerheden te kunnen bieden. Hoe dit zal worden geregeld na het afschaffen van de tweedehandskeuring valt af te wachten.