De stoere Amerikaanse pick-up ruilt in de huidige tijdsgeest zijn achtcilinder in voor een compactere zescilinder turbomotor die zuiniger, schoner en ook krachtiger is.
De RAM 1500 is een typisch Amerikaans product met een omvang en een cilinderinhoud die bij ons ver buiten de gangbare proporties liggen. Toch heeft deze pick-up een beperkt maar trouw publiek met nood aan een robuust werkpaard op vier wielen dat zware lasten kan trekken. Denk aan zelfstandigen uit de bouw- of tuinsector. Zo’n US pick-up met een overschot aan pk’s en vierwielaandrijving is dan een gespierd en luxueus alternatief voor een bestelwagen. Die heeft het dikwijls moeilijk een zwaarbeladen aanhanger overal door te trekken.
Ook de RAM 1500 evolueert mee met de tijd. De nieuwe versie heeft een ruimere uitrusting met de recentste veiligheidssystemen aan boord. Hij ruilde zijn legendarische 5,7 liter V8 in voor een nieuwe 3 liter zes-in-lijn biturbomotor. De fans van het merk zijn daar zeker niet blij mee. Stellantis besliste overigens al om de Hemi V8 binnenkort opnieuw in productie te nemen. In de huidige tijdsgeest van schoner en efficiënter rijden is de zespitter natuurlijk wel het betere alternatief. Deze krachtbron functioneert merkelijk schoner en zuiniger (WLTP 13,1 l/100 km en 311 g/km CO2) terwijl in de krachtigste variant het vermogen oploopt tot 540 pk en het koppel 706 Nm bedraagt.
Trekkracht en comfort
Vooral die laatste waarde is belangrijk voor de professionele gebruiker die met de RAM 1500 een aanhanger tot 3,5 ton kan trekken en tot 1 ton goederen in de laadbak kan vervoeren. Noteer dat privé-inschrijvingen nagenoeg onbestaand zijn in ons land omwille van de zeer hoge fiscale kosten. Los daarvan biedt de RAM 1500 een voortreffelijk rijcomfort met een zachte demping die de oneffenheden op onze wegen prima opvangt. Verder: een degelijke geluidsisolatie van het interieur en ware fauteuils voorzien van verwarming en ventilatie op de topversies. Je zou de RAM 1500 bijna durven omschrijven als een ideale reiswagen voor langere trajecten, waar bij constante snelheid zeker het normverbruik gehaald kan worden.
Natuurlijk heeft de bijna 6 meter lange en 2 meter hoge RAM 1500 ook zijn beperkingen in het Belgische verkeer. Krappe parkings en drukke stadscentra met vele versmallingen vermijd je liefst met deze kanjer op vier wielen. Maar dat geldt tegenwoordig ook bijna voor elke bestelwagen of vrachtwagen die groter uitvalt dan een doorsnee personenwagen.
De RAM pick-up wordt in ons land al jaren aan de man gebracht via parallelle import. Maar nu is er een officiële Belgische verdeler: Leie Auto’s in Zulte. Het aanbod begint met de RAM 1500 Laramie Sport (standard output 420 pk) die 59.900 euro (exclusief BTW) kost. Dat loopt in de verschillende versies op tot 94.900 euro (exclusief BTW) voor de RAM 1500 RHO (high output 540 pk).