Renault houdt woord en komt met een betaalbare basisversie van de nu al succesvolle neoretro R5. Die is nog deze zomer beschikbaar en duikt net onder de 25.000 euro.
De R5 kwam eind vorig jaar op de markt met een 150 pk sterke motor in combinatie met 52 kWh aan batterijcapaciteit. In afwachting van de R5 Five met 90 pk, komt er vandaag een tussenversie. Die krijgt een motor met 120 pk in combinatie met een kleinere batterij van 40 kWh. In de praktijk geeft dit een realistisch rijbereik van iets meer dan 300 km. Dat volstaat voor een auto die doorgaans in een stadsomgeving of als tweede wagen wordt ingezet.
De 120 pk wagen komt vlot uit de startblokken en ondanks het gewicht van bijna anderhalve ton, weet deze moderne interpretatie van de R5 dat aardig te camoufleren. Renault speelde op zeker met dit product en ging verder dan wat het aantrekkelijke uiterlijk doet vermoeden. Er kwam een totaal nieuw platform dat niets met de – qua proporties – vergelijkbare Clio te maken heeft. Niet enkel de elektrische architectuur is nieuw, ook qua onderstel zijn kosten noch moete gespaard. Getuige daarvan is bijvoorbeeld de multilink achteras. Dergelijke technische snufjes waren decennialang het voorrecht van een premium compact zoals de Mini.
De meest betaalbare versie die je straks voor net iets minder dan 25.000 euro koopt, zal ook over deze verfijnde technologie beschikken. De basisversie moet het wel zonder een warmtepomp stellen.