Porsche lanceert Carrera 4S

Porsche verrijkt het 911-gamma met de 4S die veel vermogen met dagelijkse inzetbaarheid rijmt.
Gert Verhoeven

Porsche lanceert de snelle vierwielaangedreven versie van de jongste generatie 911. Deze 4S biedt het beste van twee werelden met enerzijds uitzonderlijke prestaties en anderzijds een dagelijkse inzetbaarheid door de vierwielaandrijving.  

Deze Carrera 4S zal beschikbaar zijn in alle koetswerkvarianten Carrera Coupé, Cabriolet en de Targa, die dit jaar overigens zijn zestigste verjaardag viert. De Targa heeft overigens een speciale band met vierwielaandrijving, want sinds 2006 is de Targa enkel leverbaar met aandrijving op de vier wielen. De 4S modellen worden onder de GTS-versies gepositioneerd en maken geen gebruik van de e-turbo die gereserveerd blijft voor de GTS.

Achterin de 4S-modellen vinden we de drieliter biturbo boxermotor die – net als in de Carrera S – 480 pk levert, 30 pk meer dan zijn voorganger. Het vermogen wordt via een gerobotiseerde PDK 8-versnellingsbak over de vier wielen verdeeld. Deze Carrera 4S Coupé spurt in 3,3 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 308 km/u. 

Porsche viert ook de 60ste verjaardag van de 911 Targa die voorhet eerst te zien was in Frankfurt (september 1965). De Targa die te herkennen was aan de centrale rolbeugel ter hoogte van de B-stijl kwam er op vraag van de Amerikaanse markt waar de roep naar een open exemplaar, zonder concessies te doen op vlak van veiligheid, steeds luider werd. Bij de eerste versies was er een plooibare achterruit en ook de dakelementen moesten manueel worden verwijderd en opgeplooid om in de koffer te passen. Deze bouwwijze bleef tot in de vroege jaren negentig (964 model) bestaan. De huidige generatie Targa heeft andermaal de geborstelde rolbeugel als knipoog naar zijn roots. 

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content