Peugeot legde de 308 op de ontwerptafel. Het resultaat oogt vernieuwend en sluit beter aan bij andere, recent hertekende modellen zoals de 3008. Met deze facelift wordt zowel de hatchback als de SW (break) vernieuwd.
Je herkent de Peugeot 308 model 2026 (vijf jaar na de marktintroductie) aan de volledig vernieuwde neus die verticale en horizontale elementen combineert. Vooral de schuin en naar elkaar toelopende lijnen rond het nieuwe en prominent aanwezige merklogo maken het verschil. De constructeur zorgt ook voor een uitgesproken identiteit met witte, schuin geplaatste ledstrepen die vanaf de lichtunits naar het middelpunt van de wagen lopen. Het geheel oogt een beetje futuristisch en het merklogo licht ’s avonds op zodat je de wagen ook in het donker herkent.
Hoewel de look helemaal anders oogt, blijft het interieur – op enkele digitale details na – onveranderd. Hetzelfde geldt onder de motorkap; hier valt weinig nieuws te melden over het breed gamma aan motorisaties. De koper heeft de keuze tussen diesel, hybride, plug-inhybride en een volledig elektrische aandrijving. De basisversie is de hybride versie die de nieuwste 1.2 liter grote PureTech-motor combineert met een elektromotor die in de gerobotiseerde versnellingsbak zit . Er is ook een PHEV met een 1.6 benzinemotor in combinatie met een potige elektromotor. Die kan dankzij een batterijcapaciteit van 17 kWh ongeveer 85 km emissievrij rijden. Wie meer elektrische kilometers wil, kiest voor de E-308 waarvan het WLPT-rijbereik nu 450 km bedraagt.