Toch is het zaak om de koeling oordeelkundig te gebruiken. Een krachtige koeling kan voor een temperatuurverschil van meer dan 10° zorgen. Als je lang in de wagen zit, kan je de temperatuur beter niet lager dan 20° C instellen om het verschil (wanneer je uitstapt) te beperken. Voer de temperatuur enkele kilometers voor je aankomt ook rustig op zodat de hitte niet 'op je schouders valt' bij het uitstappen. Vooral voor kinderen en bejaarden houdt die temperatuurschok gevaren in. Weet ook dat een airco "koelt" door warmte en vooral vocht aan de lucht te onttrekken (je ziet wagens met airco's immers water lekken!). Drink dus voldoende bij een lange rit om het tekort aan vocht te compenseren. De meest geavanceerde (lees : dure) systemen verversen automatisch de lucht om de vochtigheidsgraad op peil te houden, andere doen dit niet. Meestal ervaar je dit eerst aan drogere ogen waardoor je meer gaat knipperen met je oogleden. Het kan geen kwaad om af en toe de ruiten even te openen om verse lucht in het interieur te krijgen. Als een auto in de zon heeft gestaan, kan je best de eerste kilometer met geopende ruiten rijden om de (hoogste) temperaturen te temperen. (Belga)

Toch is het zaak om de koeling oordeelkundig te gebruiken. Een krachtige koeling kan voor een temperatuurverschil van meer dan 10° zorgen. Als je lang in de wagen zit, kan je de temperatuur beter niet lager dan 20° C instellen om het verschil (wanneer je uitstapt) te beperken. Voer de temperatuur enkele kilometers voor je aankomt ook rustig op zodat de hitte niet 'op je schouders valt' bij het uitstappen. Vooral voor kinderen en bejaarden houdt die temperatuurschok gevaren in. Weet ook dat een airco "koelt" door warmte en vooral vocht aan de lucht te onttrekken (je ziet wagens met airco's immers water lekken!). Drink dus voldoende bij een lange rit om het tekort aan vocht te compenseren. De meest geavanceerde (lees : dure) systemen verversen automatisch de lucht om de vochtigheidsgraad op peil te houden, andere doen dit niet. Meestal ervaar je dit eerst aan drogere ogen waardoor je meer gaat knipperen met je oogleden. Het kan geen kwaad om af en toe de ruiten even te openen om verse lucht in het interieur te krijgen. Als een auto in de zon heeft gestaan, kan je best de eerste kilometer met geopende ruiten rijden om de (hoogste) temperaturen te temperen. (Belga)