Het werd reeds bekroond met de EuroNCAP Safety Award, omdat volgens het veiligheidsinstituut met deze technologie 20% van de kopstaartaanrijdingen vermeden kan worden. Het verschil met de Up is dat bij Touareg de City Emergency Braking in de optionele adaptieve cruise control is geïntegreerd. De werking is echter gelijkaardig. De City Emergency Braking komt in actie bij een snelheid tussen 5 en 30 km/u en scant door middel van een laserstraal de omgeving voor het voertuig. Als zich daar een obstakel bevindt, wordt meteen de remdruk opgebouwd, zodat de remmen sneller reageren bij een trap op het rempedaal. Volgt geen actie van de bestuurder, dan voert het systeem zelf een krachtig remmanoeuvre uit om de wagen tot stilstand te brengen om zo een aanrijding te vermijden. Merkwaardig is dat Volkswagen deze geavanceerde technologie eerst op een basismodel uitbracht en er dan pas zijn prestigemodellen mee uitrust, terwijl het meestal omgekeerd is. (Importer)

Het werd reeds bekroond met de EuroNCAP Safety Award, omdat volgens het veiligheidsinstituut met deze technologie 20% van de kopstaartaanrijdingen vermeden kan worden. Het verschil met de Up is dat bij Touareg de City Emergency Braking in de optionele adaptieve cruise control is geïntegreerd. De werking is echter gelijkaardig. De City Emergency Braking komt in actie bij een snelheid tussen 5 en 30 km/u en scant door middel van een laserstraal de omgeving voor het voertuig. Als zich daar een obstakel bevindt, wordt meteen de remdruk opgebouwd, zodat de remmen sneller reageren bij een trap op het rempedaal. Volgt geen actie van de bestuurder, dan voert het systeem zelf een krachtig remmanoeuvre uit om de wagen tot stilstand te brengen om zo een aanrijding te vermijden. Merkwaardig is dat Volkswagen deze geavanceerde technologie eerst op een basismodel uitbracht en er dan pas zijn prestigemodellen mee uitrust, terwijl het meestal omgekeerd is. (Importer)