De fabrikant introduceerde tien jaar geleden de elektrische Nissan Leaf, waarvan er volgens Nissan inmiddels meer dan 500.000 zijn verkocht.

Maar ondanks diens populariteit verkoopt het bedrijf nog altijd meer auto's die op fossiele brandstoffen rijden. De bestverkochte Nissan-modellen van 2019 in Japan, Europa, de VS en China zijn uitgerust met benzine- of dieselmotoren.

Nissan wil daarom tegen 'begin de jaren 2030' dat al zijn nieuwe modellen die in de belangrijkste afzetmarkten worden verkocht, op elektrische aandrijfsystemen rijden. Om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn, zet Nissan in op de verdere ontwikkeling van batterijen, zodat die elektrische auto's in prijs kunnen concurreren met 'traditionele' modellen.

Daarnaast wil het bedrijf nauwer samenwerken met energiebedrijven om elektriciteitsnetten te vergroenen. Daarbij mikt Nissan op systemen in en op gebouwen die hernieuwbare energie kunnen opwekken. Ook de eigen productieprocessen moeten energiezuiniger worden. Welke investeringen hiermee gepaard gaan, maakte Nissan niet bekend.

CO2-neutraal is niet hetzelfde als helemaal niets meer uitstoten. Bedrijven kunnen het ook bereiken door hun uitstoot te compenseren met andere projecten die broeikasgassen uit de lucht halen.

Lees ook:

Keuzestress: diesel, benzine, hybride of full electric?

Polestar wil transparantie over impact van elektrische auto's

De fabrikant introduceerde tien jaar geleden de elektrische Nissan Leaf, waarvan er volgens Nissan inmiddels meer dan 500.000 zijn verkocht. Maar ondanks diens populariteit verkoopt het bedrijf nog altijd meer auto's die op fossiele brandstoffen rijden. De bestverkochte Nissan-modellen van 2019 in Japan, Europa, de VS en China zijn uitgerust met benzine- of dieselmotoren. Nissan wil daarom tegen 'begin de jaren 2030' dat al zijn nieuwe modellen die in de belangrijkste afzetmarkten worden verkocht, op elektrische aandrijfsystemen rijden. Om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn, zet Nissan in op de verdere ontwikkeling van batterijen, zodat die elektrische auto's in prijs kunnen concurreren met 'traditionele' modellen. Daarnaast wil het bedrijf nauwer samenwerken met energiebedrijven om elektriciteitsnetten te vergroenen. Daarbij mikt Nissan op systemen in en op gebouwen die hernieuwbare energie kunnen opwekken. Ook de eigen productieprocessen moeten energiezuiniger worden. Welke investeringen hiermee gepaard gaan, maakte Nissan niet bekend. CO2-neutraal is niet hetzelfde als helemaal niets meer uitstoten. Bedrijven kunnen het ook bereiken door hun uitstoot te compenseren met andere projecten die broeikasgassen uit de lucht halen. Keuzestress: diesel, benzine, hybride of full electric?Polestar wil transparantie over impact van elektrische auto's