Nieuwe Volvo XC70 is plug-inhybride SUV

Alain De Jong

Volvo zet een stapje terug in de elektrificatie en lanceert een nieuwe plug-inhybride met een rijbereik van 200 kilometer en een bekende naam.

Volvo kondigde enkele jaren geleden aan om binnen de kortste keren nog alleen volledig elektrische auto’s met een accu te gaan produceren in het kader van de energietransitie. Intussen is duidelijk dat die overgang iets minder vlot verloopt dan voorzien en dus sturen de constructeurs hun plannen weer wat bij.

Ook Volvo, dat intussen een mooi EV-gamma heeft met de in België gebouwde EX30 en de grotere EX60 en EX90. De Zweden geloven dat er op de huidige markt nog plaats is voor plug-inhybride crossovers. De nieuwe PHEV van Volvo werd XC70 gedoopt en positioneert zich boven de XC60. Misschien herinneren automobilisten zich nog de oude terreinbreak die dezelfde naam droeg en een stoere, verhoogde versie was van de gewone V70 break.

Nieuwe boost

Meer dan de naam, heeft de nieuwe Volvo XC70 niet gemeen met zijn illustere voorganger. Deze crossover staat op het nieuwe SMA-platform en heeft een plug-inhybride aandrijving met een elektrisch rijbereik van zo’n 200 kilometer. Dit project bewijst dat er voor dit wagentype misschien nog een toekomst bestaat. Zeker in Azië waar de consumenten plichtsbewuster de accu van hun PHEV’s opladen. Maar misschien ook opnieuw bij ons om de overgang naar elektrisch rijden voor een breder publiek zachter en haalbaarder te maken.

Volvo lanceert de nieuwe XC70 eerst op de Chinese markt. Daarna volgt wellicht een wereldwijde commercialisering.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content