Nieuwe Porsche-CEO met zware taak

Michael Leiters wordt de nieuwe CEO bij Porsche. Hij moet het tij keren bij de sportwagenfabrikant want de electric only-strategie blijkt voorlopig niet aan te slaan.
Gert Verhoeven

Porsche krijgt na de jaarwisseling een nieuwe CEO. Olivier Blume maakt plaats voor Michael Leiters. Die stond al op de payroll toen Porsche nog furore maakte met verbrandingsmotoren.

De afgelopen tien jaar legde Olivier Blume bij Porsche vooral de focus op doorgedreven elektrificatie. De voorstelling van de eerste generatie Taycan in 2015 en de marktintroductie ervan in 2019 waren daar niet vreemd aan. In de euforie van het eerste uur kwamen er plannen voor nog meer elektrische modellen naast de Taycan. Vandaag is de compacte SUV (Macan) enkel beschikbaar met elektro-aandrijving en begin volgend jaar komt daar de elektrisch aangedreven Cayenne (grote SUV) bij. Omdat de verkoop van deze elektrische modellen niet zo lekker loopt als gehoopt, wil Porsche de uitrol van de elektrificatie afremmen. Geen dag te vroeg want het voorbije jaar daalde bij Porsche de omzet met 6 % en smolt vooral de winst na belasting weg: -95 %. 

De lancering van de elektrische 718 (opvolger voor de Boxster en de Cayman) is nu minstens twee jaar uitgesteld. Dat valt ook strategisch slecht want de productie van de klassieke thermisch aangedreven versie is gestopt. Gevolg: de prijzen van jonge tweedehands exemplaren gaan door het dak. Dat geeft aan dat Porsche misschien niet genoeg luisterde naar zijn cliënteel. De nieuwe CEO krijgt de moeilijke taak om op het groene elan verder te gaan, maar tegelijk weer in te zetten op (gedeeltelijk) thermische modellen. Verder moet de populariteit op de Aziatische (vooral Chinese) markt weer omhoog. Kers op de taart: de voor Porsche belangrijke Amerikaanse markt wordt onberekenbaar nu Trump weer met importheffingen zwaait.  

Leiters zal dus een tweesporenbeleid moeten volgen waarbij Porsche in twee technologieën investeert. De consument neemt namelijk een afwachtende houding aan jegens elektromobiliteit wat de brede uitrol ervan vertraagt. Taycan-rijders van het eerste uur stappen ook niet massaal over op de tweede generatie wanneer ze de bedroevende inruilwaarde van hun huidig exemplaar bekijken. Een probleem dat overigens geen exclusief Porsche-issue blijkt.  

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise