MG lanceert de MGS5 enkel met elektrische aandrijving. Hoewel de Chinese constructeur Europese importheffingen moet betalen, draagt het moederhuis deze kost waardoor de Europese klant geen kind van de rekening wordt.
Chinese merken hebben er duidelijk veel voor over om door te breken op de Europese markt. In het eerste kwartaal van 2024 stegen de bestellingen bij MG in ons land met 222 %. Deels te verklaren door de interesse van de privéconsument op de Brussels Motorshow. Anderzijds diversifieerde MG door naast elektrische modellen ook hybride, mild hybride en klassieke thermisch aangedreven wagens aan te bieden.
Op die laatste modellen gelden geen Europese importheffingen. En ook voor de zuiver elektrisch aangedreven auto’s moet de Europese consument zich niet al te veel zorgen maken want de prijzen blijven competitief. Het Chinese moederhuis SAIC slikt immers de bittere pil en neemt de extra kost van de Europese importheffingen op zich. Een merkwaardige evolutie want hoewel Europa een gelijk speelveld voor Europese en Chinese autoconstructeurs nastreeft, leiden de heffingen voor de Chinese producten tot nog meer steun.
Interessante prijs
Deze aanpak zorgt er wel voor dat de nieuwste MGS5 een interessant product is voor de consument. De ruime SUV biedt een keurig interieur dat op een intelligente manier gebruik maakt van de ruimte die ontstaat dankzij de wielbasis van ruim 2,73 meter. Centraal op het dashboard neemt het aanraakscherm een prominente plaats in. Maar op de console zitten nog fysieke ‘sneltoetsen’ wat de bediening intuïtief maakt. Een bijkomende opsteker is de snelheid waarmee het display reageert op commando’s.
De MGS5 stuurt precies en biedt voldoende comfort op een behoorlijk wegdek. Korte oneffenheden op de weg verteert hij iets moeilijker. De auto heeft een klassieke achterwielaandrijving waarbij geen ‘parasietreacties’ van de krachtige aandrijving voelbaar zijn in het stuur. De prestaties van de 125 kW sterke basismotor zijn meer dan toereikend.
De basisversie heeft een batterijcapaciteit van 49 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik tot 340 km. Hij kost rekening houdend met de inruilpremie minder dan 32.000 euro. Voor de versie met 64 kWh batterijcapaciteit (480 km rijbereik) betaal je 3.500 euro extra.