Er zijn drie oorzaken voor de slechte CO2-resultaten. Om te beginnen zijn Belgische automobilisten de voorbije jaren massaal overgeschakeld van diesel- naar benzinewagens, die minder stikstofoxide (NOx) maar meer CO2 uitstoten.

Een tweede oorzaak is de invoering van de Europese uitstoottest WLTP in 2017. Door die meer realistische testcyclus ligt de CO2-uitstoot van nieuwe auto's volgens Febiac gemiddeld 5 à 10 gram hoger.

Milieubewegingen zien in de enorme populariteit van de SUV een derde oorzaak voor de stijgende uitstoot. In 2018 koos een op de drie Belgische kopers voor een stedelijke terreinwagen, vorig jaar steeg dat aandeel naar 39 procent. 'SUV's zijn zwaarder en stoten tot een vijfde meer CO2 uit dan een normale auto', zegt Julia Poliscanova van de Europese milieufederatie Transport & Environment. 'Omdat de verkoop van SUV's zo snel stijgt, laat zich dat sterk voelen in de cijfers.'

Stemmen in de autowereld betwisten dat. 'Mensen die nu voor een SUV kiezen, reden vroeger met een monovolume, die even zwaar is', zegt Jean-Marc Ponteville, woordvoerder van de Belgische Volkswagen-invoerder D'Ieteren.

De stijgende CO2-waarden stellen autobouwers in elk geval voor een groot probleem. Vanaf dit jaar mag 95 procent van de nieuw verkochte auto's gemiddeld maximaal 95 gram per kilometer uitstoten. Autobouwers die dat doel niet halen, riskeren miljoenenboetes.

Er zijn drie oorzaken voor de slechte CO2-resultaten. Om te beginnen zijn Belgische automobilisten de voorbije jaren massaal overgeschakeld van diesel- naar benzinewagens, die minder stikstofoxide (NOx) maar meer CO2 uitstoten. Een tweede oorzaak is de invoering van de Europese uitstoottest WLTP in 2017. Door die meer realistische testcyclus ligt de CO2-uitstoot van nieuwe auto's volgens Febiac gemiddeld 5 à 10 gram hoger. Milieubewegingen zien in de enorme populariteit van de SUV een derde oorzaak voor de stijgende uitstoot. In 2018 koos een op de drie Belgische kopers voor een stedelijke terreinwagen, vorig jaar steeg dat aandeel naar 39 procent. 'SUV's zijn zwaarder en stoten tot een vijfde meer CO2 uit dan een normale auto', zegt Julia Poliscanova van de Europese milieufederatie Transport & Environment. 'Omdat de verkoop van SUV's zo snel stijgt, laat zich dat sterk voelen in de cijfers.' Stemmen in de autowereld betwisten dat. 'Mensen die nu voor een SUV kiezen, reden vroeger met een monovolume, die even zwaar is', zegt Jean-Marc Ponteville, woordvoerder van de Belgische Volkswagen-invoerder D'Ieteren. De stijgende CO2-waarden stellen autobouwers in elk geval voor een groot probleem. Vanaf dit jaar mag 95 procent van de nieuw verkochte auto's gemiddeld maximaal 95 gram per kilometer uitstoten. Autobouwers die dat doel niet halen, riskeren miljoenenboetes.