Motorkeuring verdwijnt

Alain De Jong

Vlaanderen schaft de keuring voor tweedehandsmotorfietsen in 2026 af. Ook een periodieke keuring voor tweewielers lijkt van de baan.

De motorwereld was niet echt blij in 2023 met het invoeren van de verplichte keuring bij een tweedehandsverkoop. Door de bijhorende rompslomp stuikte de handel in gebruikte motorfietsen de voorbije jaren in elkaar. Veel motorrijders haakten af en ook voor opstappers leek het een serieuze bijkomende drempel om de sprong naar een tweewieler te wagen.

Een van de argumenten om zo’n keuring in te voeren, was de rijveiligheid die zeker voor motoren erg belangrijk is. Volgens de sector blijkt echter dat de meeste voertuigen op dit vlak weinig of geen problemen vertonen, zodat het weinig zin heeft een maatregel te handhaven die bovendien strenger is dan de aanbevolen Europese regelgeving.

Het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) hervormt momenteel de keuring van voertuigen die op onze wegen rijden en voorziet daarbij ook veranderingen specifiek voor motorfietsen. Er is al gemeld dat niet alleen de tweedehandskeuring voor motorfietsen in 2026 verdwijnt, maar dat er ook geen periodieke keuring voor motoren komt waarvoor de voorbije jaren werd gevreesd.

Nu is het wachten op de invoering van een nieuw wettelijk kader om deze maatregelen in de loop van 2026 in werking te laten treden. Hopelijk geeft dit de verkoop van vooral tweedehandsmotorfietsen een nieuwe boost. Dan kunnen meer mensen voor deze vorm van mobiliteit kiezen. Die verschaft niet alleen bestuurders rijplezier maar kan ook een bijdrage leveren aan een stukje van de oplossing voor het fileprobleem.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise