Mercedes brengt steer-by-wire

Het lijkt erop dat Mercedes volgend jaar steer-by-wire lanceert in de vernieuwde EQS.
Gert Verhoeven

Mercedes wordt de eerste Duitse constructeur die vanaf 2026 modellen met steer-by-wire verkoopt. Bij die voertuigen is er niet langer een mechanische verbinding tussen de voorwielen en het stuur.  

Vanaf volgend jaar wil Mercedes het systeem implementeren. Het lijkt erop dat dit zal gebeuren op de vernieuwde EQS. Mercedes heeft alle vertrouwen in het systeem want er werden meer dan een miljoen testkilometers afgelegd. Het principe en een stuk van de hardware bestaat al langer, maar voor de homologatie was het lange tijd verboden om een auto te verkopen zonder die mechanische verbinding. Mercedes zorgt wel voor een backup-systeem, mocht er toch wat misgaan. Zo zijn in de stuurunit alle vitale delen (sensoren, elektromotor,…) dubbel voorzien zodat de wagen altijd bestuurbaar blijft, mocht er een onderdeel falen. 

Niet nieuw

De technologie om een auto ‘zelf’ te laten sturen is dus niet nieuw. Zo bestaat al veel technologie geënt op de automatische stuurfunctie. Denk bijvoorbeeld aan een meesturende achteras, of een actieve parkeerfunctie waarbij de wagen zelf stuurt en nog: de actieve rijstrookassistent die de wagen met kleine stuurcorrecties keurig tussen de lijntjes houdt. In een mededeling meldt het merk dat ze de eerste Duitse constructeur zijn die de mechanische link helemaal doorknipt. Die verduidelijking is nodig want het Japanse Lexus gebruikte de technologie al eerder in de RZ en ook de Tesla Cybertruck stuurt by wire.

Mercedes gaat er prat op dat het systeem erg natuurlijk aanvoelt. Het stuurgevoel is ook makkelijk aan te passen aan verschillende rijmodi (sportief of comfortabel). Comfort is overigens zeer belangrijk want omdat de fysieke verbinding tussen de voorwielen en het stuur verdwijnt, moeten de ingenieurs geen rekening meer houden met zogenaamde ‘parasietreacties’ of stuurtrillingen door een slechte balans van een voorwiel of oneffenheden in het wegdek. Tot slot is er een bijkomend voordeel qua crashveiligheid. De fysieke verbinding tussen wielen en stuur maakt het ontwikkelen complex van een architectuur waarbij de stuurkolom het interieur niet binnendringt bij een frontale aanrijding. Ook dat probleem verdwijnt door steer-by-wire. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content