Maxus lanceert met de T60 Max een derde pick-up aangedreven door een klassieke dieselmotor die op HVO 100-brandstof loopt. Daardoor ligt de CO2-emissie 90 % lager dan bij een klassieke dieselmotor.
Maxus is een Chinese constructeur die onder de vleugels van de SAIC-groep zit. We kennen het merk vooral van de bestelwagens. Het heeft naast klassieke diesels ook een gamma zuiver elektrisch aangedreven bestelbusjes. Verder verkoopt Maxus een elektrische SUV (EUNIQ6) en een elektrisch monovolumebusje (MIFA9). Qua pick-ups biedt Maxus twee zuiver elektrisch aangedreven modellen (eTerron9 en T90 EV).
Daar komt nu deze T60 Max bij. Met een lengte van 5,3 meter en een laadvermogen van 975 kg is hij ruim inzetbaar ook dankzij een sleepvermogen tot 3,5 ton. Onder de motorkap zit een dieselmotor die 215 pk levert en altijd gekoppeld is aan een automatische achttrapsversnellingsbak. De bestuurder kan achterwielaangedreven rijden of – al naargelang de rijomstandigheden – met gewone vierwielaandrijving of vierwiel met een korte versnelling. De achterwielaangedreven rijmodus is de meest zuinige keuze. Wat dat betreft, zet Maxus ook in op duurzaamheid via alternatieve brandstoffen.
De verbrandingsmotor draait immers op HVO 100 waardoor de CO2-uitstoot tot 90 % kan verminderen. HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) komt van afval, restolie (zoals oude frituurolie) en vetten. Het product is voldoende zuiver om in automotive-toepassingen te gebruiken. In zuivere vorm (100 % HVO) is het enkel bruikbaar in voertuigen die door de fabrikant werden ontwikkeld met het oog op die HVO100.