Marters sparen geen EV’s

Marters knagen ook aan elektrische voertuigen. Wanneer de hoogspanningskabels beschadigd raken, dreigt er gevaar.
Gert Verhoeven

Automobilisten moeten rekenen met schade door marters die aan de bekabeling van hun voertuig zitten. Bij auto’s met verbrandingsmotoren leidt dat tot banale pannes maar bij hoogspanningskabels van elektrische voertuigen ontstaat een groter gevaar.  

Marters zijn in de herfst actiever dan in de lente of de zomer. Naarmate het kouder wordt, zoeken zij beschutting en wanneer je je wagen ’s avonds parkeert, is de motorruimte een comfortabele en warme omgeving voor deze beestjes. Onder de motorkap gebruiken de bekabeling en vloeistofslangen veel rubber. Als dat opwarmt, komen geuren vrij waar marters verzot op zijn. In de motorruimte zit bovendien veel isolatiemateriaal. Bijvoorbeeld langs de binnenkant van de motorkap en tegen het schutbord om het motorlawaai uit het interieur te weren. Die bekleding (vaak samengeperste textielvezels) is ook perfect bouwmateriaal voor een warm marternest.

Wanneer een (steen)marter onder de motorkap zit, gaat hij knagen aan materialen die aantrekkelijk lijken. Anderzijds wordt het beestje agressief wanneer de geur van een soortgenoot onder de motorkap zit. Dat is vaak een trigger om in het wilde weg te bijten met vaak grote schade als gevolg. Bij voertuigen met verbrandingsmotoren zie je dikwijls elektronische storingen of lekkages aan turboslangen of leidingen voor koelvloeistof. Maar meer en meer vallen ook elektrische voertuigen ten prooi aan marters.

Het grote verschil met thermische modellen, is dat hier dikke (oranje) stroomkabels in zitten. Wanneer knaagdieren de isolatie van deze geleiders aantasten, kunnen niet alleen pannes maar zelfs fundamentele veiligheidsproblemen ontstaan. Afhankelijk van het model, staan ze onder een spanning van 400 tot 800 Volt. Wanneer de wagen via een snellader wordt opgeladen zijn de stroomsterktes van die aard dat er warmte-ontwikkeling mogelijk is. Bij een beschadigde kabel kan vocht binnendringen, wat leidt tot corrosie, slechtere weerstand, flink oplopende temperaturen en zelfs brand. In dat licht is het zinvol om bij elektrische voertuigen een toestelletje te installeren dat marters verjaagt. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise