Het Chinese merk breidt zijn gamma verder uit met een premium plug-inhybride SUV die tot 200 kilometer elektrisch kan rijden.
Lynk & Co is een merk van de Chinese autogroep Geely, waartoe ook Volvo en Polestar behoren. Het wil zich onderscheiden door een communitygevoel dat in eigen clubs beleefd kan worden en een abonnementsformule naast de klassieke aankoop- of leasingmogelijkheden voor de wagens. Natuurlijk blijft de kern van de zaak de consument een degelijk gamma aan te bieden. En dat verliep niet van een leien dakje. In 2021 kwam Lynk & Co hier op de markt met de 01, een plug-inhybride SUV, die zeer lang het enige model zou blijven.
Pas in 2024 werd het aanbod eindelijk uitgebreid met de elektrische 02 crossover. En nu kom daar een derde model bij: de 08, een ruime SUV met opnieuw een plug-inhybride aandrijving die zich in het premium segment wil manifesteren. Noteer dat in China het gamma wel veel ruimer is, maar blijkbaar wil het merk in Europa een voorzichtige entree maken en de markt eerst grondig aftasten.
Ruim en degelijk uitgerust
De Lynk & Co 08 is 4,82 meter lang en onderscheidt zich door een eerder sculpturaal design met een zwevende daklijn en scherpe lichtblokken. Het voertuig biedt riant plaats aan vijf personen en hun bagage die opgeborgen kan worden in de koffer met een inhoud van 540 liter.
De bestuurder ziet uit op een digitaal dashboard en aanraakscherm waarmee de meeste boordfuncties intuïtief bediend worden. Aangenaam blijft dat de instelling van de zijspiegels of het geluidsvolume nog steeds via knopjes op respectievelijk de armsteun of het stuur kan gebeuren. Het comfort aan boord is voortreffelijk dankzij de degelijke geluidsisolatie en snufjes zoals de verwarmde en geventileerde stoelen met massagefunctie, die op de More-topversie meteen voorzien zijn.
200 km elektrisch rijden
Hoewel je zou verwachten dat een merk dat zich trendy en innovatief positioneert resoluut de kaart van de volledig elektrisch aandrijving zou trekken, is ook de Lynk & Co 08 een plug-inhybride met een weliswaar degelijk elektrisch rijbereik tot 200 km (WLTP). De aandrijflijn combineert een 1,5 liter turbobenzinemotor en een elektromotor die samen 345 pk produceren, wat vinnige prestaties oplevert. Gezien de ruime actieradius van de NMC-accu van 39,6 kWh zijn de meeste dagelijkse verplaatsingen volledig elektrisch en dus uitstootvrij af te werken, voor wie dat wil. Een extra troef is het lage WLTP-verbruik van 0,9 l/100 km en 23 g/km CO₂, wat de Lynk & Co 08 fiscaal zeer interessant maakt.
De Lynk & Co 08 kost 55.995 euro in de basisversie en 59.995 euro in de luxueuzere More-uitvoering. Bestellen kan nu reeds en de eerste leveringen gebeuren in de zomermaanden.