Leasing jaagt vergroening van het wagenpark aan

Alain De Jong

De verhuursector speelt een belangrijke voortrekkersrol bij de elektrificatie van nieuwe wagens. De tweedehandsmarkt voor EV’s komt echter niet goed op gang.

Renta, de Belgische federatie van voertuigverhuurders, maakte de balans op van de leasing- en verhuursector voor het eerste semester 2025. Daarbij lag uiteraard de focus op de energietransitie omdat de wagenparken nu volop omschakelen op voertuigen met elektrische aandrijving.

De Renta-leden verhuurden in de eerste helft van dit jaar precies 636.461 voertuigen, waarvan 30,8 % of 195.990 stuks elektrische. Dat aandeel loopt snel op omdat niet minder dan 73 % van alle bestelde personenwagens van de lange termijnverhuurders volledig uitstootloos zijn.

Leefbaar

‘Van de in totaal 384.480 elektro-auto’s die op 30 juni van dit jaar in België waren ingeschreven wordt, komt er 51 % Renta-leden. Zo is de leasingsector in ons land duidelijk de motor van de vergroening van het wagenpark. Ondanks dat positieve nieuws is er nog een hele weg af te leggen, waarbij vooral het ontbreken van een leefbare tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s een probleem blijft,’ zegt Renta-directeur Stijn Blanckaert.

Daarom pleit de federatie voor mechanismen om tweedehands elektro-auto’s interessanter te maken voor privékopers om er zo voor te zorgen dat de vergroening zich in alle marktsegmenten doorzet. ‘Er zijn nu dringend impulsen nodig omdat de echt brede vergroening begint waar de B2B stopt. In die zin is de invoering in Vlaanderen van verkeersbelasting en BIV voor elektrische auto’s geen goede zaak en is er nood aan een stabiele regelgeving’, meent Renta-voorzitter Johan Portier.  

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise