De vertrouwde dieselmotor van de Japanse terreinwagen functioneert vinniger en schoner met een nieuwe mild hybride ondersteuning.
De elektrificatie van het wagenpark sijpelt door in alle segmenten. Dikwijls zijn de echte werkpaarden op vier wielen nog niet volledig elektrisch door hun zware arbeid en het gebruik in afgelegen gebieden. Ze maken nu stilaan allemaal gebruik van een elektrische ondersteuning ook al blijft die soms heel bescheiden.
Dat is het geval bij de Toyota Land Cruiser met nog altijd een robuuste 2,8 liter turbodiesel met 204 pk en 500 Nm onder de motorkap. Nu krijgt die zelfontbrander de hulp van een compacte elektromodule op 48 volt met een lithium-ionbatterij die een bonus van 12 kW en 65 Nm levert. Daarmee schiet deze terreinwagen weer iets vlotter uit de startblokken, garandeert soepelere hernemingen en functioneert ook nog eens 5 % zuiniger en schoner. Volgens Toyota zou het gemiddelde normverbruik hiermee net onder de 10 liter per 100 kilometer zakken.
Dat is natuurlijk geen wereld van verschil, maar de update garandeert de verlenging van de carrière van de Toyota Land Cruiser met weer enkele jaren. Deze Land Cruiser MHEV is in het najaar beschikbaar bij de Belgische dealers.