Lancia gaat terug de sportieve toer op met de HF-versie van de Ypsilon. Die gebruikt een 280 pk sterke elektrische aandrijving.
Lancia is een automerk met een sterke historiek van sportieve modellen en racewagens. Het merk wil nu stilaan die draad weer opnemen. Het nieuwste model in het aanbod is de Ypsilon. Die werd voorgesteld met een elektrische aandrijving maar is intussen ook met een benzinemotor verkrijgbaar.
Om dat sportieve merkimago te boosten, stelt Lancia nu de potente Ypsilon HF voor. HF staat voor High Fidelity en was vroeger het symbool van de sportiefste modellen in het gamma van de Italianen . Ook deze nieuwe Ypsilon HF legt mooie papieren voor met een 380 pk en 345 Nm sterke elektromotor die zijn power naar de vooras sluist via een Torsen-sperdifferentieel om een optimale tractie te verzekeren.
Rallysport
Deze configuratie is verwant met neef Peugeot E-208 GTi uit de Stellantis-familie. De aangekondigde prestaties van de Ypsilon HF zijn alvast veelbelovend met een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en een tot 180 km/u begrensde topsnelheid. Het batterijpakket met een capaciteit van 54 kWh heeft een rijbereik tot 370 kilometer (WLTP) en kan aan maximum 100 kW snelladen. Verder staat de Ypsilon HF op 18” sportvelgen en moeten een lagere, bredere sportophanging en krachtigere remmen alles in goede banen leiden.
Naast dit nieuwe sportieve topmodel biedt Lancia ook een meer bescheiden Ypsilon HF Line op basis van de 110 pk sterke mild hybride 1,2 turbobenzineversie. Die krijgt een gelijkaardige sportieve uitdossing. Finaal luidt de 212 pk sterke Ypsilon Rally4 HF de comeback van Lancia in de rallysport in. Weliswaar op een bescheiden niveau in de promotieklassen. Maar niets sluit uit dat er binnen een paar jaar weer Lancia’s opduiken op het topniveau van de autosport.