De Antwerpse lage-emissiezone (LEZ ) omvat het gebied tussen de Ring en de Schelde op de rechteroever en het gebied tussen de Schelde, E17, Park and Ride Linkeroever en het Sint-Annabos op de linkeroever. In deze zone zullen de meest vervuilende voertuigen geweerd worden om de plaatselijke luchtkwaliteit te verbeteren. Voornamelijk oudere dieselvoertuigen die nog niet aan de Euro 4-norm voldoen worden geviseerd.

Wie de LEZ inrijdt, wordt automatisch gecontroleerd door slimme ANPR-camera's. Ontsnappen is dus niet mogelijk. Voertuigen die niet aan de voorwaarden voldoen, krijgen vanaf 1 maart onverbiddelijk een boete. Die bedraagt minstens 125 euro, maar kan bij herhaaldelijke inbreuken oplopen tot 350 euro.

Volgens de Antwerpse overheid voldoet ongeveer 80% van de Belgische voertuigen aan de vereiste milieunormen en verandert er dus voor de meeste automobilisten helemaal niets bij de invoering van de LEZ. Toch heerst er wat gemor onder de sinjoren. Zo zien heel wat gepensioneerden die nog over een oude dieselwagen beschikken zich genoodzaakt hun auto weg te doen of te vervangen, en mogen oldtimersbezitters niet meer met hun wagen in de stad rijden. (Belga)

De Antwerpse lage-emissiezone (LEZ ) omvat het gebied tussen de Ring en de Schelde op de rechteroever en het gebied tussen de Schelde, E17, Park and Ride Linkeroever en het Sint-Annabos op de linkeroever. In deze zone zullen de meest vervuilende voertuigen geweerd worden om de plaatselijke luchtkwaliteit te verbeteren. Voornamelijk oudere dieselvoertuigen die nog niet aan de Euro 4-norm voldoen worden geviseerd.Wie de LEZ inrijdt, wordt automatisch gecontroleerd door slimme ANPR-camera's. Ontsnappen is dus niet mogelijk. Voertuigen die niet aan de voorwaarden voldoen, krijgen vanaf 1 maart onverbiddelijk een boete. Die bedraagt minstens 125 euro, maar kan bij herhaaldelijke inbreuken oplopen tot 350 euro.Volgens de Antwerpse overheid voldoet ongeveer 80% van de Belgische voertuigen aan de vereiste milieunormen en verandert er dus voor de meeste automobilisten helemaal niets bij de invoering van de LEZ. Toch heerst er wat gemor onder de sinjoren. Zo zien heel wat gepensioneerden die nog over een oude dieselwagen beschikken zich genoodzaakt hun auto weg te doen of te vervangen, en mogen oldtimersbezitters niet meer met hun wagen in de stad rijden. (Belga)