Dat meldt persagentschap Reuters. De Europese Commissie beschuldigt Duitsland van inbreuken op de Europese wetgeving door voertuigtypes toe te laten die met een verouderd en milieuonvriendelijk koelmiddel uitgerust zijn.

'Gevaarlijk'

Concreet gaat het om het nieuwe koudemiddel R1234yf. Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, weigert het middel te gebruiken om veiligheidsredenen en verwijst naar brandgevaar.

Ook de Duitse milieuvereniging Deutsche Umwelthilfe waarschuwt dat R1234yf gevaarlijker zou zijn dan tot nu toe aangenomen werd. Tests hebben uitgewezen dat waterstoffluoride ontstaat wanneer een auto die dit koudemiddel gebruikt, vuur vat. Het zuur kan de huid, slijmvliezen en bindvlies van de ogen beschadigen.

Verbod

Daimler houdt vast aan R134a, waarvan Europa dan weer zegt dat de negatieve effecten op het klimaat circa 1000 keer groter zijn dan CO2. 'Duitsland heeft nog niet kunnen bewijzen dat R1234yf zo gevaarlijk is dat een inbreuk op de wetgeving gerechtvaardigd is,' zo citeert Reuters een niet nader genoemde EU-bron.

Frankrijk legde eerder al een verbod op voor de nieuwe Mercedes-modellen van de A-, B-, CLA- en SL-Klasse verboden die niet beschikten over het nieuwe koudemiddel, maar Daimler trok naar de rechtbank en kreeg gelijk van de hoogste administratieve rechtbank in Parijs. (KVDA)

Dat meldt persagentschap Reuters. De Europese Commissie beschuldigt Duitsland van inbreuken op de Europese wetgeving door voertuigtypes toe te laten die met een verouderd en milieuonvriendelijk koelmiddel uitgerust zijn.'Gevaarlijk'Concreet gaat het om het nieuwe koudemiddel R1234yf. Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, weigert het middel te gebruiken om veiligheidsredenen en verwijst naar brandgevaar. Ook de Duitse milieuvereniging Deutsche Umwelthilfe waarschuwt dat R1234yf gevaarlijker zou zijn dan tot nu toe aangenomen werd. Tests hebben uitgewezen dat waterstoffluoride ontstaat wanneer een auto die dit koudemiddel gebruikt, vuur vat. Het zuur kan de huid, slijmvliezen en bindvlies van de ogen beschadigen. VerbodDaimler houdt vast aan R134a, waarvan Europa dan weer zegt dat de negatieve effecten op het klimaat circa 1000 keer groter zijn dan CO2. 'Duitsland heeft nog niet kunnen bewijzen dat R1234yf zo gevaarlijk is dat een inbreuk op de wetgeving gerechtvaardigd is,' zo citeert Reuters een niet nader genoemde EU-bron.Frankrijk legde eerder al een verbod op voor de nieuwe Mercedes-modellen van de A-, B-, CLA- en SL-Klasse verboden die niet beschikten over het nieuwe koudemiddel, maar Daimler trok naar de rechtbank en kreeg gelijk van de hoogste administratieve rechtbank in Parijs. (KVDA)