KGM voegt HEV toe aan Torres-gamma

Met de nieuwe hybride aandrijving wordt de grote Torres SUV best zuinig.
Gert Verhoeven

KGM, het voormalige SsangYong voegt een interessante hybride motorisatie toe aan het gamma. De consument lust deze aandrijfvorm wel omdat het een ideaal opstapje is naar elektromobiliteit.  

Een hybrid biedt voor steeds meer consumenten het beste van twee werelden, want men kan zuiver elektrisch rijden, maar de gebruiker hoeft zich geen zorgen te maken over laadstress want de (compacte) batterij wordt opgeladen door de benzinemotor en bij het remmen. In een stadsomgeving (bij lage snelheid en een rustige rijstijl) kan de wagen in ruim 90% van de situaties elektrisch rijden.

De topsnelheid (zuiver elektrisch) bedraagt overigens 100 km/u. Deze aandrijving is gebaseerd op een 1.5 liter grote turbo benzinemotor die aan een gerobotiseerde transmissie met een geïntegreerde elektromotor wordt gekoppeld. De combinatie van beide motoren levert een systeemvermogen van 204 pk op de vooras.

Dankzij deze technologie biedt deze uit de kluiten gewassen SUV puike prestaties aan een erg bescheiden normverbruik van 5,9 l/100 km. In de praktijk komt de Torres meer dan vlot uit de startblokken, met dank aan het forse koppel (300 Nm) van de aandrijving. Wanneer je het gaspedaal dociel behandelt, blijft ook de decibelproductie op de achtergrond waardoor dit een erg aangename aandrijving is. 

De Torres kwam in 2022 op de markt en maakt het verschil met een vrij hoekig en stoer design. Binnenin is er een zee aan ruimte en er is connectiviteit met Apple Carplay en Android Auto. De basisversie (bronze) is er al vanaf 36.990 euro en zal nog in deze herfst van dit jaar bij de dealer staan. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise