Jaguar twijfelt

Er gaan geruchten dat Jaguar zou terugkomen op de brutale stijlbreuk van eind 2024.
Gert Verhoeven

Jaguar verbaasde eind 2024 vriend en vijand met een gewaagd nieuw marketingmodel. Dat blijkt iets te controversieel want volgens de Britse pers is het merk op zoek naar een nieuw communicatie-agentschap.  

De Britse sportwagenfabrikant met een veeleer klassiek cliënteel koos voor een radicale rebranding. Jaguar stelde het 00-conceptmodel voor in pastelblauw en felroze, niet meteen kleuren die klassieke Jaguarrijders met een voorkeur voor British Racing Green aanvinken. De campagne die aan de 00-conceptwagen voorafging, getuigde van veel popart en toonde meer sfeer maar geen auto’s. De campagne oogstte veel kritiek bij het bestaande cliënteel, al waren er ook marketeers die deze gedurfde aanpak verdedigden.

Feit is dat het merk pas in 2026 een nieuw model op de markt brengt en intussen niets meer in portfolio heeft. De toekomstige modellen moeten exclusiever (lees: duurder) worden zodat een kleiner productievolume voldoende winst genereert naar analogie met Ferrari. Na de storm van kritiek heeft Jaguar blijkbaar ook ‘second thoughts’. Hoewel het nog tot 2026 een contract heeft met het huidige reclamebureau, duiken er geruchten op dat de producent zoekt naar een nieuwe campagnepartner. Of er nog een relaunch komt, valt af te wachten maar de kans dat Jaguar op het huidige elan verdergaat lijkt iets kleiner. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content