Hyundai gaat premium met Ioniq 9

Met de Ioniq 9 lanceert Hyundai een product op premium niveau.
Gert Verhoeven

Hyundai verruimt zijn elektrische portfolio. Onder aan het gamma kwam de Inster en nu voegt de Koreaanse constructeur de grote Ioniq 9 toe langs de andere kant van het spectrum.

Deze grote SUV levert prestaties om u tegen te zeggen. Onderhuids deelt hij technologie met de KIA EV9 die eerder op de markt kwam. Hyundai maakt echter het verschil met het stoere desgin. Dat is enkele jaren geleden met de Ioniq 5 ingeluid en wordt nu doorgetrokken in de rest van het elektrische gamma. De rechthoekige ledlichtsignatuur is één van de meest in het oog springende elementen.

Ondanks de indrukwekkende proporties is deze Hyundai toch aerodynamisch gelijnd. Achteraan zie je een verticale klep wat de interieur- en kofferruimte ten goede komt. Zelfs met zeven zitplaatsen blijft er een redelijke kofferruimte over en voorin zit nog een bijkomende frunk waar je naast de laadkabel ook bagage kwijt kan.

Binnenin: een fraai afgewerkt en comfortabel interieur. Beenruimte is er in overvloed en achteraan huist (optioneel) infotainment met individuele schermpjes en een afzonderlijke klimaatregeling. Dat zorgt voor comfort achteraan, maar drukt ook het energieverbruik wanneer de achterbank niet wordt benut. De derde zetelrij is nogal krap, maar vergelijkbaar met andere zevenzitters. 

Niet goedkoop

Er is naast de performance versie – uitgerust met twee motoren en goed voor een systeemvermogen van 428 pk – een achterwielaangedreven versie met 218 pk. Alle modellen krijgen een gigantische batterij met een capaciteit van 110 kWh. Dat volstaat voor een rijbereik tot ruim 600 km. Keerzijde van de medaille: een rijklare massa van ruim 2,6 ton. Bij het remmen en sturen kan de Ioniq 9 dat gewicht maar moeilijk camoufleren. De basisversie koop je vanaf 70.999 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise